14 způsobů, jak sdělovat a nesdělovat libertariánské myšlenky
Mises.cz: 08. října 2013, Kolektiv Mises.cz, komentářů: 11
Zde je krátký seznam věcí, u kterých jsem si všimnul, že jsou buď efektivní, nebo kontraproduktivní.
Moje kamarádka Libertarian Girl se mě zeptala, co si myslím, že by libertariáni měli dělat lépe při komunikaci s veřejností. Zde je krátký seznam věcí, u kterých jsem si všimnul, že jsou buď efektivní, nebo kontraproduktivní. Seznam není vyčerpávající ani perfektně popsaný a neměl by být obžalobou všech libertariánů – ve skutečnosti jde spíše o většinu chyb, kterých jsem se sám dopustil, a efektivních strategií, které jsem viděl u ostatních – snad to někomu pomůže.
- Neodkazujte se na libertariánskou filozofii, když mluvíte o hospodářské politice k veřejnosti, pokud to není absolutně nezbytné.
- Založte svá doporučení na hodnotách, které sdílíte společně s posluchači, které se snažíte přesvědčit.
- Argumentujte v dobré víře. Předpokládejte, že druhá strana věří tomu, co říká, a skutečně chce pro společnost to nejlepší. Nechte lidi pochybovat – zaútočit na motivy je dobré k převálcování, avšak nikoho tím nepřesvědčíte.
- Neočekávejte, že někoho přesvědčíte o jiné ideologii už během rozhovoru. To se nikdy nestává. Mluvte o konkrétních problémech a proč je odpovědí na ně více, a ne méně svobody.
- Musíte vědět, kdo jsou vaši posluchači. Snažíte se přesvědčit někoho, s kým debatujete, nebo se snažíte přesvědčit třetí stranu, která vás pouze poslouchá?
- Musíte vědět, čeho chcete dosáhnout a realisticky vědět, jak toho dosáhnout.
- Mluvte o věcech, které posluchače zajímají, a v pojmech, které si dokážou spojit. Pokud se snažíte ostatní přesvědčit, aby se lidé zajímali o něco, o co se jednoduše nezajímají, ospravedlněte to propojením k věcem, o které se zajímají (viz bod dva).
- Nebuďte povýšení a nepodbízejte se. Ušijte pro publikum zprávu na míru, ale zacházejte s lidmi jako s racionálními a zodpovědnými dospělými.
- Buďte čestní a zapálení. Lidé, kteří s vámi budou spíše nesouhlasit, budou alespoň chovat respekt k vaší upřímnosti. - Když mluvíte ke konkrétní skupině, berte na vědomí problémy, které jsou pro ně důležité (viz bod sedm), avšak používejte argumenty, proč je X dobré pro všechny, ne pouze pro „někoho“, pro jeho úzký vlastní zájem. Hypotéza sebestředného voliče neplatí.
- Buďte osobní. Lidé se ztotožní s vašim argumentem na lidské úrovni. Skvěle to umí Institute for Justice.
- Neponižujte se a neukazujte libertariány jako perzekvované. Je to neatraktivní, nepřesvědčivé a jednoduše to není pravda.
- Když prohrajete debatu, neviňte z toho žádnou hanebnou vyšší moc, ministerstvo zahraničí, „levicová média“ apod. Občas prohrajeme, protože prostě nejsme dost přesvědčiví.
- Na realitě záleží. Neužívejte axiomy k prosekání se skrze komplexní problémy až k předem známým závěrům. Empirická evidence (jak data, tak příběhy na mikro-úrovni) je důležitá. Využívejte ji k aplikaci libertariánských principů na konkrétní problémy. Jak říká Trevor Burrus, položte mačetu a chopte se skalpelu.
- Mějte smysl pro humor. Nesnažte se brát rozdíly v názorech osobně. Pokud vás dokáže protistrana rozčílit, nemáte šanci se spojit ani s ní, ani s publikem.
Update: Někteří komentovali, že většinou jde jen o selský rozum. Souhlasím. Selským rozumem nazýváme to, co je zjevné, ale složité.
Z originálního článku, který napsal Dan Bier, přeložil pro mises.cz Dominik Stroukal.