Hospodářské cykly dneška: Internetová bublina 2.0
Mises.cz: 20. ledna 2014, Jakub Skala, komentářů: 1
Bublina podle mého názoru existuje kolem značného počtu internetových firem. Podívejme se na čtyři velké hráče z tohoto světa. Google, Facebook, LinkedIn a Yahoo!
[Článek vyšel původně na serveru Finmag.cz.]
Hned na začátek si povíme jednu success story: Twitter, společnost, která nikdy během svého působení nebyla v zisku a například za poslední čtvrtletí udělala sekeru 64 milionů dolarů, nedávno za zvuku fanfár vstoupila na burzu a momentálně má tržní kapitalizaci (cena akcií x jejich počet) 22 miliard dolarů. Jinými slovy investoři implicitně očekávají, že Twitter někdy těch 22 miliard dolarů (450 miliard korun) vydělá. Nechci být špatným prorokem, ale nejspíš nevydělá.
Twitter ale není výjimkou, podobná bublina podle mého názoru existuje kolem značného počtu internetových firem. Podívejme se na čtyři velké hráče z tohoto světa. Google, Facebook, LinkedIn a Yahoo!. Jelikož tyto řádky čtete na webu, asi tušíte, co je která ze společností zač. Jak si zatím letos vedou jejich akcie? Pro internetové giganty by byl růst v nízkých desítkách procent, jaké mají letos za sebou akciové indexy popsané v minulém článku, zklamáním. Google od začátku roku vyrostl o 45 %, Facebook taktéž. Yahoo! dokonce o 74 % a LinkedIn o skvostných 93 %. S&P500 bledne závistí.
Zdroj: finance.google.com
V praxi to znamená, že třeba tržní kapitalizace LinkedIn se se letos téměř zdvojnásobila na 25 miliard dolarů. Jistě to musí být něčím podloženo. Třeba tím, že LinkedIn dokázal meziročně zvýšit svůj zisk za prvních devět měsíců z šesti set tisíc dolarů na jeden milion. To se mi zdá trochu málo na společnost, od které investoři očekávají výdělek v řádu desítek miliard dolarů. V Yahoo! se rozhodli podpořit svůj růst královskou investicí, a tak koupili za více než miliardu dolarů tumblr – mikroblogovou stránku, která má tak malé výnosy, že je Yahoo! ani nemusí reportovat. Investice jak víno. Google a Facebook s hodnotami tržní kapitalizace 343 resp. 112 miliard dolarů patří sice k firmám, které dokáží generovat zisk, ale všichni víme, jak pomíjivé působení na internetu je. Vzpomene si ještě někdo z vás na MySpace nebo ICQ?
Podobné šílenství se odehrává i u méně známých a menších společností. Venture capital fondy (společnosti, které investují do firem v raných fázích jejich životního cyklu; takové investice mívají velký potenciál, ale taktéž vysoké riziko) doslova zaplavují internetové společnosti penězi. Pinterest (služba na sdílení fotek) takto dokázal za letošek získat přes 400 milionů dolarů. Přičemž jeho hodnota v očích investorů vzrostla za stejnou dobu o 53 % z 2,5 miliard dolarů na 3,8 miliardy. Vtip je v tom, že nejen, že Pinterest negeneruje zisk (což by mu dnes evidentně všichni odpustili), ale firma prakticky negeneruje ani žádné příjmy.
Bez zajímavosti není ani pohled na ceny bydlení a kanceláří v San Franciscu a okolí, kde sídlí velké množství internetových (a obecně IT) společností. Ceny tamního bydlení vzrostly oproti loňsku o 15 % a ceny pronájmů kanceláří jsou o 23 % výše, než byly na vrcholu před krizí.
Současná situace až nápadně připomíná šťastná léta před první internetovou bublinou. Všichni mají peníze, hodnota společností roste a zisky v nedohlednu. Přesto máme věřit, že tentokrát je to jinak. Nemyslím si.