21. září 2015 19:57:15 | reagovat
Schickel
Moc se mi to nepozdává...
V abstraktní rovině mi Vaše zamyšlení nesedí, zejména předposlední odstavec se mi jeví jako chybný. Jak správně píšete, peníze vznikají přirozeně, z důvodu směny a uchování hodnot, pokud ale uvažuji společenství bez soukromého vlastnictví, tedy například to, co vypěstuji, vyrobím atd. mi nepatří, ale je podle libosti všem ostatním k dispozici, tak logicky nemůžu s ničím obchodovat a ani si jakkoliv cokoliv uchovat, důvod pro přirozený vznik peněz odpadá. Tudíž, kapitalismus (soukromé vlastnictví) nemůže existovat bez peněz, naopak komunismus (neexistence soukromého vlastnictví) a peníze se vzájemně vylučují…Problém však nastane, pokud do toho zapojím anarchismus (neexistence státu) a problematiku ochrany před násilím. V anarchokapitalismu stát nepotřebuji, za své peníze si koupím ochranu. I když přistoupím na argument, že touha po majetku v komunismu odpadne, zůstává stále dost jiných důvodů pro konání násilí, například sexuální motiv. Jak se bude dotyčný před násilím bránit? Jelikož peníze nemá (neexistují), asi se logicky bude snažit domluvit s jinými lidmi na vzájemné ochraně. No a stát máme na světě :-)
Anarchokomunismus (neexistence peněz i státu) tedy stojí na dvou (nesplnitelných) předpokladech: lidé se dobrovolně zřeknou soukromého vlastnictví a současně nikdo nebude páchat násilí. V anarchokapitalismu je v mých možnostech si zajistit svou bezpečnost i bez státu. V anarchokomunismu mi nezbývá nic jiného než bezmocně doufat, že budou všichni ostatní dobrovolně dodržovat dva výše zmíněné předpoklady.