16. srpna 2012 17:35:31 | reagovat
Komentáře k článku Dějiny 2.2. - Vztah raných křesťanů k obchodníkům
beckett
Re: Dědičný hřích
Uživatel Roman2 napsal:Nejsem expert na dilo sv. Augustina, ale neni cirkevni doktrina o dedicnem hrichu onecem trosku jinem nez o "zkazene a zvracene" prirozenosti cloveka? Mam dojem, ze teze o zkazenosti je typicka pro kalvinskou predestinaci narozdil od katolicke svobodne vule, byt omezene. To mozna vysvetluje Augustinuv obojaky pristup k otazce vladnuti.
Sv. Augustín to ale nemyslel v teologickom význame ako o nemennej podstate(prirodzenosti) človeka, ale v danom spoločenskom rámci v ktorom žil a skrze historickú skúsenosť správania sa ľudí. Práveže Augustín dostatočne zdôrazňoval slobodnú vôľu človeka v otázke (ne)páchania hriechov, sám na sebe to demonštroval vo svojich "Vyznaniach". Akurát som si nie istý či tomu tak rozumel aj Rothbard, ale snáď áno:-)
Roman2
Re: Re: Dědičný hřích
Uživatel beckett napsal:Uživatel Roman2 napsal:...
Sv. Augustín to ale nemyslel v teologickom význame ako o nemennej podstate(prirodzenosti) človeka, ale v danom spoločenskom rámci v ktorom žil a skrze historickú skúsenosť správania sa ľudí. Práveže Augustín dostatočne zdôrazňoval slobodnú vôľu človeka v otázke (ne)páchania hriechov, sám na sebe to demonštroval vo svojich "Vyznaniach". Akurát som si nie istý či tomu tak rozumel aj Rothbard, ale snáď áno:-)
Nejsem si jist, jak chápat použitý výraz v "pre-kalvínském stylu"? Zda jako raného předchůdce Kalvína (alespoň v této věci) nebo naopak ve smyslu doby, která ještě kalvínskou verzi predestinace a zvrácené povahy člověka neznala. Kloním se spíš k té první variantě.
beckett
Re: Re: Re: Dědičný hřích
Uživatel Roman2 napsal:Uživatel beckett napsal:...
Nejsem si jist, jak chápat použitý výraz v "pre-kalvínském stylu"? Zda jako raného předchůdce Kalvína (alespoň v této věci) nebo naopak ve smyslu doby, která ještě kalvínskou verzi predestinace a zvrácené povahy člověka neznala. Kloním se spíš k té první variantě.
Myslím, že Rothbard v tomto narážal na Augustínove "non posse non peccare", čiže človek je v zajatí dedičného hriechu a tým pádom nikto počas života nedosiahne absolútne bezhriešny stav, no na druhej strane ale aj ten najväčí hriešník môže po čase dosiahnúť stav svätosti príkladným kresťanským životom a v tom sa odlišuje od Kalvína.