06. prosince 2012 09:44:13 | reagovat
Komentáře k článku Dějiny 4.1. - Obchodní expanze šestnáctého století
HynekRk
Bruggy
Zajímavé je, že wikipedie.cz vidí úpadek Brugg jinak: http://cs.wikipedia.org/wiki/Bruggy„Koncem 15. stol. došlo k postupnému zanesení kanálu Zwin, a Bruggy tak ztratily přístup k moři, a tím i možnost provozovat námořní obchod. Vůdčí pozici v oblasti obchodu ve Flandrech po Bruggách převzaly Antverpy a začalo období postupného úpadku Brugg.“
Daně a regulace mohly mít také vliv, to by se muselo vyzkoumat, ale to souvislost už historiky nenapadne.
HynekRk
Re: Didi
Uživatel Didi napsal:Ztrojnásobení cen během (šestnáctého) století. Ó jaká hrůza, inflace cca 1,1% ročně :-)
Ve Španělsku to byl prý, ale docela problém.
Tanguero
Re: Bruggy
Uživatel HynekRk napsal:Zajímavé je, že wikipedie.cz vidí úpadek Brugg jinak: http://cs.wikipedia.org/wiki/Bruggy
„Koncem 15. stol. došlo k postupnému zanesení kanálu Zwin, a Bruggy tak ztratily přístup k moři, a tím i možnost provozovat námořní obchod. Vůdčí pozici v oblasti obchodu ve Flandrech po Bruggách převzaly Antverpy a začalo období postupného úpadku Brugg.“
Daně a regulace mohly mít také vliv, to by se muselo vyzkoumat, ale to souvislost už historiky nenapadne.
No, ono by bylo dobré se nad podobnou informací zamyslet. Holanďané byli mistři ve stavbě vodních děl, hrází a odvodňování. Bruggy byli nesmírně bohaté město, že by podstoupilo dobrovolnou sebevraždu tím, že si nechá zanést kanál k moři? Pokud by byla vůle, určitě by dokázali vymyslet, jak kanál vyčistit a provozovat obchod dál. Spíš bych se přiklonil k teorii obecné pastviny, kanál byl všech, ale jeho údržbu platit nechtěl nikdo.
HynekRk
Re: Bruggy
Uživatel Tanguero napsal:Uživatel HynekRk napsal:...
No, ono by bylo dobré se nad podobnou informací zamyslet. Holanďané byli mistři ve stavbě vodních děl, hrází a odvodňování. Bruggy byli nesmírně bohaté město, že by podstoupilo dobrovolnou sebevraždu tím, že si nechá zanést kanál k moři? Pokud by byla vůle, určitě by dokázali vymyslet, jak kanál vyčistit a provozovat obchod dál. Spíš bych se přiklonil k teorii obecné pastviny, kanál byl všech, ale jeho údržbu platit nechtěl nikdo.
To je možné, také k tomu mohly vést právě ty regulace a omezení. Pak už nebylo potřeba se moc zabývat prohlubováním kanálu anebo omezení a regulace přispěly k dřívějšímu úpadku než bylo nutné apod.
Didi
Re: Didi
Uživatel HynekRk napsal:Ve Španělsku to byl prý, ale docela problém.
Šlo mi spíše o porovnání s dnešní situací, kdy cca 40 let už žijeme ve světe s inflací přibližně 10%.
Připouštím, že můj "výpočet" uvažující rovnoměrné rozložení onoho ztrojnásobení v průběhu století je zjednodušující. Ve skutečnosti tam byly nárazové šoky (připlula galeona nacpaná zlatem a rázem se jeho množství v oběhu skokově změnilo).
Další zajímavou otázkou pak je, zda problémy ve Španělsku napáchal přísun zlata z Ameriky do společnosti po staletí zvyklé na neměnící se množství zlata v oběhu, nebo zda problémem bylo přílišné spoléhání se na tento přísun a následné vyschnutí pramene poté, co většina zásob kovu nahromaděného indiány byla do Španěl přesunuta a další už nebylo kde brát (resp. místo přívalu zlata z vyrabování chrámů zůstal jen tenoučký pramínek nově těženého zlata.)
machi
Re: Bruggy
Uživatel HynekRk napsal:Zajímavé je, že wikipedie.cz vidí úpadek Brugg jinak: http://cs.wikipedia.org/wiki/Bruggy
„Koncem 15. stol. došlo k postupnému zanesení kanálu Zwin, a Bruggy tak ztratily přístup k moři, a tím i možnost provozovat námořní obchod. Vůdčí pozici v oblasti obchodu ve Flandrech po Bruggách převzaly Antverpy a začalo období postupného úpadku Brugg.“
Daně a regulace mohly mít také vliv, to by se muselo vyzkoumat, ale to souvislost už historiky nenapadne.
Skoro určitě půjde (to zanesení kanálu) o následek úpadku hospodářství. Podobně jako když Římané nechali zanést přístaviště v Ostii. Obchod šel do háje a nebyl důvod ani prostředky k údržbě. Holt ničení úspor, spotřeba kapitálu a potlačování produktivní činnosti se nevyplácí.