Mises.cz

Mises.cz

Komentáře k článku Ekonomický nepravidelník XVII. - John Kenneth Galbraith

přidat komentář zpět na článek

denis

sedláček

takovej druhej sedláček?:)

O´ Pruz

KRASA

No vida jakého syna zplodil kapitalismus. Radost pohledět. Škoda, že nepřežil do dnešní doby, slavil by neskonalý úspěch.

Birgit

Komenský by mal radosť...

Škola hrou – presne toto mi zišlo na um, čítajúc posledné riadky tohto dielu, ktorý je v pravom slova zmysle „Meisterstück“. Veľmi svieže čítanie, plné sarkazmov na hlavu toho neboráka Galbraitha. Mimochodom, zarazilo ma, že i on – ekonóm-neekonóm, sa dožil temer stovky...

next_ghost

Racionální ignorance

Význam preferencí zákazníka není možné přeceňovat na úroveň posvátné krávy, zvlášť pokud jde o vědecký popis ekonomiky. O preferencích zákazníka se dá mluvit jedině tam, kde má zákazník netriviální předchozí praktické znalosti o tom, co si kupuje. A to se dneska o velkém množství výrobků rozhodně nedá říct (zvlášť co se týče elektroniky). Pokud zákazník nemá předchozí netriviální znalosti o daném typu výrobku, pak logicky nemá ani žádné preference. V takovém případě si preference vytvoří až na základě toho, co mu řekne reklama. Je to přímo učebnicový příklad racionální ignorance.

A jestli chcete příklad, vzpomeňte si třeba na gigahertzovou válku na začátku minulé dekády nebo megapixelové závody výrobců digitálních foťáků. Obojí stavělo na neznalosti zákazníků a mylné představě, že víc=lepší. V případě gigahertzové války si zákazníci kupovali stroje s poddimenzovanou pamětí a datovou propustností, takže procesor jen trávil víc času čekáním na data. V případě megapixelových závodů zase výrobci zvětšovali hustotu snímacího čipu tak dlouho, až to začalo výrazně zhoršovat kvalitu výsledných fotek kvůli fyzikálním vlastnostem světla.

qed

Re: Komenský by mal radosť...

Uživatel Birgit napsal: Škola hrou – presne toto mi zišlo na um, čítajúc posledné riadky tohto dielu, ktorý je v pravom slova zmysle „Meisterstück“. Veľmi svieže čítanie, plné sarkazmov na hlavu toho neboráka Galbraitha. Mimochodom, zarazilo ma, že i on – ekonóm-neekonóm, sa dožil temer stovky...Komenský sa dnes v hrobe obracia či skôr rotuje z toho, čo urobili TPM (= Tí Pri Moci, slovenská verzia anglického PTB - Powers-That-Be) so školským systémom: úplne urvali subjektívne poznanie (ktoré mimochodom nevyhnutne vyplýva z matematických argumentov). To môžeme vidieť ešte aj dnes, ako sa psychológia vyhýba všetkému subjektívnemu, bojí sa veci opísať tak ako sú videné "zvnútra", tj. pacientom. Proste jedna z mnohých odnoží štátom doondeného poznania.

qed

Re: Racionální ignorance

Uživatel next_ghost napsal: [citace]Význam preferencí zákazníka není možné přeceňovat na úroveň posvátné krávy, zvlášť pokud jde o vědecký popis ekonomiky.[/quote]V takom prípade sa tomu nehovorí posvätná krava ale axióm či princíp.

Inak so zvyškom príspevku relatívne súhlasím.

ŠimonM

Na reklamu si zvykneme

Já bych do budoucna rozhodně neměl nejmenší obavy z toho, že by nás reklama nutila kupovat nesmysly. Zaprvé mi připadá, že zákazník není až tak nesvéprávný, aby nevěděl co dělá. Pokaždé když platí u pokladny přece má přímo před sebou věc, o které si myslí, že ji chce. Snad si je platící člověk vědom toho, že pro získání té věci je potřeba obětovat nějaké vlastní zdroje. Každý tak nějak víme, že bohatství neroste na stromě. Také jsem si dříve myslel, že reklama způsobuje bezhlavé utrácení za nesmysly, jenže kolem sebe jsem nikdy neviděl konkrétní případy. Kdo znáte osobu, která by na většinu reklam reagovala cestou do nákupního centra? A i kdyby existovala, musela by mít výjimečné příjmy, čímž pádem by možná nešlo o až tak nesvéprávného jedince.

Navíc si myslím, že generace za generací se budeme učit brát reklamu takovou, jaká je, teda že je to návrh na koupi, že reklama většinou aspoň trochu přehání, že nezmiňuje nevýhody produktu, že zdražuje cenu produktu a tak dále. Já osobně s reklamou nemám nejmenší problém a naopak jsem rád, že existuje. Jako zákazník jsem rád, že mám díky reklamě povědomí o existujících možnostech. Není to přece tak, že bych například podlehl reklamě na kabelovou televizi a přitom byl někým, kdo se na televizi nekouká, čímž bych koupil něco, co vlastně nechci.
přidat komentář zpět na článek

Uživatelské menu

Login:
Heslo:
zapamatovat si mě
Nemáte zde účet?
Zaregistrujte se!
RSS feed
Atom feed