17. dubna 2015 10:23:01 | reagovat
Joe Doe
Pár poznámek k otci a otázka na VV
„Právo a morálka je iba konvencia a zvyk, existujú síce zásady a priori (aspoň podľa Kanta), alebo inak, existujú znaky spoločné pre etiku pre všetky kultúry vo všetkých časoch, ale napriek tomu, že aj Mayovia a „dekadentná“ buržoázia 19. stor. sa riadili tým istým prirodzeným zákonom, nikdy sme nepočuli (aspoň my vo VV), že by Viktoriánski obchodníci praktizovali ľudské obety na vrchole pyramídy, či Mayovia pili svoj povestný „čaj o piatej“.[4]“
Takže pokud je právo a morálka pouze zvyk, jak je možné se odkazovat na přirozené právo? Otroctví bylo dávným a dlouho provozovaným zvykem. Nebyl tedy nejmenší důvod ho rušit, proč si to ti lidé vlastně sami „zvolili“? Když nám tak dobře sloužilo a fungovalo ještě v polovině 19. stol (150 let po Lockově smrti)?
Nic jako „přirozené právo“ podle VV v tomto případě neexistuje. Dovoluji si raději místo odkazů na Kanta, navrhnout VV, kdyby se pokusila definovat ve společnosti nějaká zcela obecně pravidla platná pro všechny bez výjimek, umožňující maximalizovat užitek svým členům, mají-li zájem? Samozřejmě s ohledem na fakt, že pravidla budou mít alespoň minimální šanci na akceptaci či uznání v široké společnosti.
Argumentace oběťmi, či čajem o páté je irelevantní, alespoň v našem případě, pokud nás zajímá ochrana vlastnictví v současné společnosti a době.
„Prvým dôvodom..“
Tedy Locke (či Hume) popírá svoji vlastní tezi o existenci přirozeného práva. Viz. výše. Bohužel vlastní konzistence se dnes nenosí ani v moderním výkladu práva.
„Druhým dôvodom, ktorý nám Locke predkladá v prospech politickej spoločnosti a vlády je, že „v stave prirodzenom chýba známy a nestranný sudca..“
Opět nijak neřeší současný stav. Nebo snad chcete tvrdit, že současný systém soudů je nestranný? Navíc tohle je spíš krok k horšímu, než směr řešení sporů uspokojivým způsobem.
Navíc všechny tyto úvahy jsou příliš zaujaté. Zatímco reálné důsledky jsou individuální, tak jako nelze objektivně měřit ztrátu jednoho ziskem druhého (nelze srovnávat meziosobní užitek), nelze bez pocitů, vtělení či dokonalé znalosti oběti stanovit ani spravedlivý trest. Ten kdo bude mít dostatečnou ekonomickou moc si vždycky najde způsob jak se efektivně bránit, tzn. oběťmi se budou stávat častěji ve srovnání s ním relativně bezbranní, ale mnohem důležitější je položit si otázku, zda opravdu chceme žít ve společnosti, kde mají přímo otevřené dveře nejrůznější mafiánské praktiky a možnost infiltrovat i ty nejmocnější složky, nebo ve společnosti spíše decentralizované, kde je tato možnost korupce ekonomicky zevnitř nerealizovatelná. Za předpokladu, že společnost tedy respektuje soukromé vlastnictví, např. tak, jak se ho velice rychle naučí respektovat i roční děti hrající si na pískovišti?
„Tak, ako sú ľudia vášniví a stranícki vo svoj prospech, sú úplne nezaujatí o záujmy iných.“
Dalo by se polemizovat do nekonečna. Co třeba současná politická moc, nebo takové hromadné lynčování, upalovaní, veřejné popravy apod. Neřekl bych že se zrovna tímto způsobem chová „nezaujatý“ dav a lidé obecně.
„Tretím, a posledným dôvodom, ktorý Locke uvádza proti prirodzenému stavu je nemožnosť vynútenia práva..“
Není tak docela pravda, na vynucení práva postačí pouze jedna ze dvou následujících podmínek: Buď potřebujete respekt, (dokonce i bez reálné nutnosti demonstrovat převahu síly), a nebo ji jakkoliv dosáhnout. Zdaleka se nemusí jednat jen o hrubou fyzickou sílu, může jít jen např. o převahu v určité ekonomické oblasti, bez které je život skupiny nerespektující zákony mnohem složitější, než přínos který čerpá. Teoreticky stačí pouze názorová jednota na způsob řešení a urovnání sporů ve společnosti což se ve výsledku projeví jako potřebný respekt k právu právě té nadpoloviční většiny „svalovců bez krků“ široko daleko..
Hrstka kolonizátorů si svoje práva dokázala poměrně dobře uhájit i na cizím území a proti „přesile“ domorodců téměř na všech kontinentech a částech Země. Čeho konkrétně se tahle „námitka“ (z bodu tři) týká?
Fyzická síla, obratnost atd. je v mnoha případech v dnešní době irelevantní. Můžete být klidně po zuby ozbrojeným šampiónem v šermu, ale ve chvíli kdy na Vás už míří, Vám to pravděpodobně jako „obrana“ (vynucení práva) moc nepomůže..
Jsou zde argumenty, či výzkum na obhajobou třetího bodu? Pokud moje paměť sahá, není vědecky prokázáno, že by v ranných bezstátních společnostech, kde lidé na přežití či svoji ochranu museli vynaložit daleko víc vlastní energie a zdrojů než dnes, aby se zároveň ještě k tomu všemu, tito lidé nedokázali postarat o slabé a nemocné. Tj. reálně vynutit „svoje práva voči silnejším“ ve vlastních strukturách společnosti. To, co s tímto přirozeným chováním člověka provedl současný monopol je v mnoha směrech na míle vzdálená cesta od předchozího stavu a bohužel většinou směrem k horšímu.
Osobně v žádném ze tří bodů nevidím jediný důvod (morální či ekonomický) pro ospravedlnění existence monopolu a dokonce ani jeden vládou vytvořený problém, který by nedokázal vyřešit mnohem lépe volný kapitalismus, než ten současný zdegenerovaný protekcionismus. Ale možná je chyba na mé straně..