Mises.cz

Mises.cz

Komentáře k článku Kritika Mýtu racionálneho voliča od Bryana Caplana

přidat komentář zpět na článek

Roman2

2 poznamky

1. Demokracie bez volicu uz neni demokracii, takze uplne nechapu tvrzeni, ze bez volicu by demkracie fungovala skvele.
2. Politikovi casto nejde o penize, nybrz o moc a tu v pravnicke firme mit nebude, takze by pro nej takova kariera byla selhanim. Mam dojem, ze otazka moci je mezi libertariany vubec dost opomijena nebo bagatelizovana.

Peter

Re: 2 poznamky

Uživatel Roman2 napsal:

1. Demokracie bez volicu uz neni demokracii, takze uplne nechapu tvrzeni, ze bez volicu by demkracie fungovala skvele.
2. Politikovi casto nejde o penize, nybrz o moc a tu v pravnicke firme mit nebude, takze by pro nej takova kariera byla selhanim. Mam dojem, ze otazka moci je mezi libertariany vubec dost opomijena nebo bagatelizovana.


re 1.Caplan nepise, ze demokracia by fungovala lepsie bez volicov, ale bez "iracionalnych volicov", nech uz to v jeho predstavach znamena cokolvek (napr. obmedzenie volebneho prava na tych najviac informovanych, ale taktiez navrhuje aby sa viac rozhodnuti prijmalo trznym sposobom)

re 2. Ja si prave myslim opak, ze su to prave libertariani ktori argumentuju, ze politik ma ine motivacie nez sluzit ludom (pozri napriklad Rothbardovu anatomiu statu). Tento clanok sa prave snazi poukazat na to, ze mainstreamovi ekonomovia (ktori vidia stat ako efektivny vysledok trznej poptavky) ignoruju motivaciu politkov ziskat moc, napr. tu: "Caplan ťahá za kratší koniec, keď vkladá politikov do rovnice bez úplnej analýzy ich vlastných motívov tak pred, ako aj potom, čo sú v úrade."

HynekRk

Re: Re: 2 poznamky

Uživatel Peter napsal:


re 2. Ja si prave myslim opak, ze su to prave libertariani ktori argumentuju, ze politik ma ine motivacie nez sluzit ludom (pozri napriklad Rothbardovu anatomiu statu). Tento clanok sa prave snazi poukazat na to, ze mainstreamovi ekonomovia (ktori vidia stat ako efektivny vysledok trznej poptavky) ignoruju motivaciu politkov ziskat moc, napr. tu: "Caplan ťahá za kratší koniec, keď vkladá politikov do rovnice bez úplnej analýzy ich vlastných motívov tak pred, ako aj potom, čo sú v úrade."


V českém vydání píše Caplan k tomuto něco z čehož plyne, že si je docela vědom tohoto problému, ale moc se tam tomu jinak nevěnuje, chtělo to více propracovat - stručně:
♣ s. 41-2 - politici a média spíše slouží voličům, zájmové skupiny realizují své cíle v oblastech, které voliči považují za nedůležité; média nejsou až tak důležitá,
♣ s. 153-4 - politik může porušit své sliby, asymetrické informace a jejich dopad na stát,
♣ s. 255 - existuje manévrovací prostor politků a možnost realizace zájmových skupin v oblastech, které voliče moc nezajímají; pro politiky je mnohdy výhodné prohlubovat iracionalitu voličů,
♣ s. 162/3 - "zázrak agregace" vede ke špatným výsledkům i tehdy, pokud jsou voliči iracionální; důležitost propagandy

Tyto mnou vypsané body si také někdy odporují - viz média a propaganda.

HynekRk

Re: 2 poznamky

Uživatel Roman2 napsal:

2. Politikovi casto nejde o penize, nybrz o moc a tu v pravnicke firme mit nebude, takze by pro nej takova kariera byla selhanim. Mam dojem, ze otazka moci je mezi libertariany vubec dost opomijena nebo bagatelizovana.

To si nemyslím. Libertariáni se o analýzu moci dokonce velmi zajímají. Teorii veřejné volby se u nich dostalo (až na některé věci) řekl bych poměrně dost velkého sluchu. Nicméně ono je toto spíše v prvním řádu o ekonomii.

Roman2

Re: Re: 2 poznamky

re 1.Caplan nepise, ze demokracia by fungovala lepsie bez volicov, ale bez "iracionalnych volicov", nech uz to v jeho predstavach znamena cokolvek (napr. obmedzenie volebneho prava na tych najviac informovanych, ale taktiez navrhuje aby sa viac rozhodnuti prijmalo trznym sposobom)
Pravda. Nicméně výsledkem je omezení demokracie tím či oním způsobem. Netvrdím ovšem, že je to špatně.

re 2. Ja si prave myslim opak, ze su to prave libertariani ktori argumentuju, ze politik ma ine motivacie nez sluzit ludom (pozri napriklad Rothbardovu anatomiu statu). Tento clanok sa prave snazi poukazat na to, ze mainstreamovi ekonomovia (ktori vidia stat ako efektivny vysledok trznej poptavky) ignoruju motivaciu politkov ziskat moc, napr. tu: "Caplan ťahá za kratší koniec, keď vkladá politikov do rovnice bez úplnej analýzy ich vlastných motívov tak pred, ako aj potom, čo sú v úrade."
Jenže libertarián z faktu, že lidé, jejichž motivací je získat a udržet moc, vytváří či udržují mocenskou strukturu zvanou stát, vyvozuje zrušení státu jako řešení. Není ovšem jasné, proč by k tomu mělo dojít, když se nezmění základní motivace těchto lidí a z ní vyplývající poptávka. Připadá mi, že libertarián je v podobné situaci jako Caplan. Pouze místo iracionálního voliče postuluje voliče, který nemá dostatek informací, což ale v reálném světě vede k témuž výsledku - organizovanější menšina bude mít větší moc a vliv, nejen ekonomický, ale hlavně politický.
Proto mají mainstreamoví ekonomové z určitého úhlu pohledu asi pravdu a stát je skutečně efektivním výsledkem tržní poptávky. Nikoliv úrovní "služeb", které poskytuje, ale distribucí moci mezi různé vlivové skupiny.

Peter

Re: Re: Re: 2 poznamky

Uživatel Roman2 napsal:

Jenže libertarián z faktu, že lidé, jejichž motivací je získat a udržet moc, vytváří či udržují mocenskou strukturu zvanou stát, vyvozuje zrušení státu jako řešení. Není ovšem jasné, proč by k tomu mělo dojít, když se nezmění základní motivace těchto lidí a z ní vyplývající poptávka. Připadá mi, že libertarián je v podobné situaci jako Caplan. Pouze místo iracionálního voliče postuluje voliče, který nemá dostatek informací, což ale v reálném světě vede k témuž výsledku - organizovanější menšina bude mít větší moc a vliv, nejen ekonomický, ale hlavně politický.
Proto mají mainstreamoví ekonomové z určitého úhlu pohledu asi pravdu a stát je skutečně efektivním výsledkem tržní poptávky. Nikoliv úrovní "služeb", které poskytuje, ale distribucí moci mezi různé vlivové skupiny.


No cielom libertarianov je presvedcit kriticku masu ludi, aby podporovali libertariansku spolocnost, to je predsa jadrom ich aktivit (clanky, vzdelavanie, vyvracanie mytov...). Nedavno tu bol zverejneny pamflet Zdravy rozum od Thomasa Paina, ktory vyrzanym sposobom prispel k presvedceniu ludi pre podporu Americkej revolucie, takze zmena preferencii nie je nemozna.
Mainstreamovi ekonomovia sa podla mna mylia, tak v analyze vzniku statu ako aj v pohlade do buducnosti. Kazdopadne na tuto temu mam prichistanu seriu dalsich clankov.

Roman2

Re: Re: Re: Re: 2 poznamky

Uživatel Peter napsal:

Uživatel Roman2 napsal:

...

No cielom libertarianov je presvedcit kriticku masu ludi, aby podporovali libertariansku spolocnost, to je predsa jadrom ich aktivit (clanky, vzdelavanie, vyvracanie mytov...). Nedavno tu bol zverejneny pamflet Zdravy rozum od Thomasa Paina, ktory vyrzanym sposobom prispel k presvedceniu ludi pre podporu Americkej revolucie, takze zmena preferencii nie je nemozna.
Mainstreamovi ekonomovia sa podla mna mylia, tak v analyze vzniku statu ako aj v pohlade do buducnosti. Kazdopadne na tuto temu mam prichistanu seriu dalsich clankov.

Thomas Pain možná přesvědčil kolonisty o nutnosti odtržení od Anglie, ale Washington, Hamilton ani Jefferson žádnou bezstátní společnost nechtěli a tak ani nevznikla. Zkuste přesvědčit elity, ať se vzdají svých exkluzívních mocenských pozic. V opačném případě budou oni přesvědčovat lidi o něčem jiném.
Navíc nejsem přesvědčen, že by společnost bez státu fungovala tak, jak si anarchokapitalisté představují, ačkoliv je to intelektuálně přitažlivá myšlenka. Problém je právě moc. Zrušením státu moc uchopí jiné subjekty, které začnou diktovat nějaká místní pravidla, jako to už nyní dělají třeba muslimské menšiny v některých asijských státech. Charakteristickým rysem moci je podle mého názoru potlačení konkurence. Je to prostě způsob, jak obejít nutnost konkurovat lepšími cenami, kvalitou atd. pomocí demagogie a násilí. Obávám se, že tak uvědomělé obyvatelstvo, aby rozpoznalo a vzdorovalo nejrůznějším pokusům uchopit moc, tady nikdy nebude. Lži se dají vždycky odít do slov, na které lidi slyší, a všechny pravdy se dají dialekticky převrátit ve svůj vlastní opak.
přidat komentář zpět na článek

Uživatelské menu

Login:
Heslo:
zapamatovat si mě
Nemáte zde účet?
Zaregistrujte se!
RSS feed
Atom feed