Mises.cz

Mises.cz

Komentáře k článku Mýtus přirozeného monopolu (1.)

přidat komentář zpět na článek

play3r

Přirozený monopol?

Nejedná se v článku spíš o technický monopol? Přirozený monopol je taková firma která vyrábí zboží nebo poskytuje služby nejkvalitněji, nejlevnějí a pro všechny kteří o ně mají zajem takže neumožňuje vstup konkurence, ne?

Anderson

Re: Přirozený monopol?

Uživatel play3r napsal:
Nejedná se v článku spíš o technický monopol? Přirozený monopol je taková firma která vyrábí zboží nebo poskytuje služby nejkvalitněji, nejlevnějí a pro všechny kteří o ně mají zajem takže neumožňuje vstup konkurence, ne?
Co je to technický monopol? Určitě to není veřejné osvětlení - jak je uvedeno v článku, tam konkurence existovala, dokud jí nezničil stát. Není to zásobování plynem (zmonopolizoval stát), nejsou to dodávky elektřiny (zmonopolizoval stát), není to železnice (zmonopolizoval stát), pošta (zmonopolizoval stát), zdravotnictví, sociální pojištění, zabezpečení na důchod, peníze (všude stejná písnička) .... co to je technický monopol? Existuje to někde?

František Vilím

Pohled konkurence a hospodářské soutěže

Zdá se mi zajímavější pojetí ve vývoji od Misese, Rothbarda k Pascal Salinovi (http://www.libinst.cz/etexts/salin_harmonie.pdf) než oficíální stanovisko našich vůdců. V každém případě regulace hospodářské soutěže je snaha o státem řízené plánování ekonomiky z pohledu několika neznalých jednotlivců dle chybné teorii o trhu a ekonomii. Samozřejmě za snahou omezit konkurenci stojí snahy neschopných podnikatelů spoléhající spíše na státní ochranu než na svůj podnikatelský um. Každý, kdo se pokouší žalovat úřadu pro hospodářskou soutěž má škraloup na své pověsti.

Robert-Antonio

Lokální monopol

Je hezké, že DiLorenzo uvádí hromadu příkladů, ale přesto bych si radši přečetl nějaký obecný (aka "teoretický") argument, proč i v oboru s vysokými úsporami z rozsahu vzniká konkurence. Co třeba lokální monopol? Dvě konkurující si paralelní železnice se ještě mohou uživit mezi Prahou a Vídní (tak tomu i jistou dobu v 19. století bylo), ale konkurující si dopravní cesty mezi Horní a Dolní Lhotou už je na mně silné kafe :) Rozbor lokálních monopolů mi v článku chybí úplně.

Jakub Skala

Re: Lokální monopol

Uživatel Robert-Antonio napsal:

Je hezké, že DiLorenzo uvádí hromadu příkladů, ale přesto bych si radši přečetl nějaký obecný (aka "teoretický") argument, proč i v oboru s vysokými úsporami z rozsahu vzniká konkurence. Co třeba lokální monopol? Dvě konkurující si paralelní železnice se ještě mohou uživit mezi Prahou a Vídní (tak tomu i jistou dobu v 19. století bylo), ale konkurující si dopravní cesty mezi Horní a Dolní Lhotou už je na mně silné kafe :) Rozbor lokálních monopolů mi v článku chybí úplně.

Zitra vyjde druha cast clanku, tak treba tam :)
Kazdopadne i samotna moznost vstupu jine firmy na trh snizuje ceny.

Kosik

Re: Lokální monopol

Uživatel Robert-Antonio napsal:

ale konkurující si dopravní cesty mezi Horní a Dolní Lhotou už je na mně silné kafe :) Rozbor lokálních monopolů mi v článku chybí úplně.

Ale železnice není přeci jediným druhem dopravy. V tomto případě musíte konkurenci rozšířit na silniční dopravu (ať už na kole, autem, osobní silniční hromadnou dopravou atd). Takže i jedna železnice musí konkurovat s ostatními možnostmi přepravy...

gofry

Re: Lokální monopol

Uživatel Robert-Antonio napsal:

konkurující si dopravní cesty mezi Horní a Dolní Lhotou už je na mně silné kafe

Netreba zabúdať ani na to, že ľudia nie sú priklincovaní k zemi, ale môžu sa sťahovať. Konkurenciou pre dopravnú cestu z Hornej do Dolnej Lehoty je aj dopravná cesta trebárs z Vyšnej do Nižnej Lúky, a pomerne dlho aj z Upper do Lower Creek ,-)

Robert-Antonio

Re: Re: Lokální monopol

Uživatel Kosik napsal:

Ale železnice není přeci jediným druhem dopravy. V tomto případě musíte konkurenci rozšířit na silniční dopravu (ať už na kole, autem, osobní silniční hromadnou dopravou atd). Takže i jedna železnice musí konkurovat s ostatními možnostmi přepravy...

Proto jsem psal "více dopravních cest" a ne "více železnic". Vezměme dvě Lhoty, kam železnice vůbec ne vede. Budou se firmy předhánět o stavbu několika paralelních silnic, když celková dopravní intenzita je 50 aut a 2 koňské povozy za den?

Robert-Antonio

Re: Re: Lokální monopol

Uživatel gofry napsal:

Netreba zabúdať ani na to, že ľudia nie sú priklincovaní k zemi, ale môžu sa sťahovať. Konkurenciou pre dopravnú cestu z Hornej do Dolnej Lehoty je aj dopravná cesta trebárs z Vyšnej do Nižnej Lúky, a pomerne dlho aj z Upper do Lower Creek ,-)

...a majitel jediné silnice do Horní Lhoty mi za průjezd stěhovacího auta směr Vyšná Lúka může naúčtovat libovolně vysoký poplatek?
Sorry, tohle vysvětlení mi také nestačí :-)

Jakub Skala

re: lokalni monopol

Muzete tam jet pres jinou ves, muzete tam jet po poli, muzete se s chlapama domluvit a postavit si vlastni cestu a nebo tam nemusite jet vubec, proste si vyberete nejmene nakladnou variantu.

Anderson

Re: Lokální monopol - odstrašující příklady

Jak chcete jednoznačně definovat lokální monopol?

Mám v okolí pekaře, který vládne železnou rukou svým nebohým zákazníkům, protože housky neseženou v okruhu 400m nikde jinde, než u něj. Je to lokální monopol?

A to nemluvím o řezníkovi, který je široko daleko nejdražší - zjevně tedy stanovil monopolní cenu, zneužívá svého neotřesitelného dominantního postavení v lokalitě a bojím se, že snad dokonce dosahuje i nepřiměřených zisků - jedinou jeho konkurencí je až Tesco 15 minut pěšky daleko. Je to také lokální monopol, nebo to je i přirozený monopol, dosahující úspor z rozsahu a bránící tak vstupu konkurence, když u něj nakupují všichni z okolí, kteří se nechtějí nebo nemohou plahočit tak daleko?
přidat komentář zpět na článek

Uživatelské menu

Login:
Heslo:
zapamatovat si mě
Nemáte zde účet?
Zaregistrujte se!
RSS feed
Atom feed