07. září 2018 21:26:46 | reagovat
Szaszián
Komentář
1) Libertarianismus (anarchokapitalismus i minarchismus) je politická teorie- Je to politická ideologie. Politická teorie je soustava pojmů, kterými se uchopuje etický aspekt politiky, tj. činnosti státu.
2) Většina libertariánů se přibližně shodne na principu neagrese jako principu, ze kterého onu politickou teorii vyvozují.
Otázka „proč právě princip neagrese“ je komplikovaná proto, že si jej mnoho libertariánů axiomatizuje.
Nicméně princip neagrese je socio-etický princip, tedy princip určující, jaké akce jsou správné ve vztahu k ostatním.
Co to znamená v praxi: libertariáni axiomatizující princip neagrese, zaskočeni otázkou proč, se často odvolávají na hodnoty jako svoboda.
- 1. Nap samozřejmě není axiom.
Není axiom svou podstatou: axiom je "nezpochybnitelně pravdivé tvrzení"; dobrý axiom je "Co platí pro všechny části celku, platí i pro celek"; a co je na "Vlastnická práva lze porušovat jen jako akt odvety za porušení vlastnických práv" axiomatického?
2. A nap není axiom ani svou funkcí v myšlení libertariánů, resp. způsobem jakým ho lidé začnou uznávat. Většina libertariánů snad neřekne "Jsem proti státu, protože jsem pro nap". Pak se totiž nabízí otázka "Proč jsi pro nap", a na to snad libertarián neřekne "Nevím". Za přijetím napu je snad to, že lidé studují činnost státu z hlediska legitimity a vidí, že podle jejich představ o dobru, ta činnost legitimní není. Čili vidí, že z porušování vlastnických práv nic dobrého, žádné vyšší dobro, nevzchází. A tenhle závěr pak formulují jako nap.
3. O tom, že nap není axiom politické reflexe, ale její výstup, svědčí i to, že anarchokapitalisté souhlasí s jeho porušováním soukromými soudy v ankapu, třeba v podobě práv zvířat.
3) Abych ale určil, jaké akce jsou správné ve vztahu k ostatním, musím nejprve vědět, jaké akce jsou obecně správné. O co je správné usilovat. Rovině socio-etické (politické) tedy musí předcházet rovina etická.
- Ne nutně. Dobro jedince a politické dobro jsou dvě různé věci. Můžu přece mít jasno v tom, co by měl dělat stát, ale v tom, jak by měl žít člověk, ne. A naopak.
4) Co to znamená v praxi: libertariáni axiomatizující princip neagrese, zaskočeni otázkou proč, se často odvolávají na hodnoty jako svoboda. Pak je ovšem třeba být připraven zodpovědět, co je svoboda, a proč se jedná o pozitivní hodnotu, což jsou opět etické otázky.
- Svoboda je právě politický pojem par excellence. Když nemáte společnost a právo, nemáte svobodu. Svoboda je právní pojem. Na opuštěném ostrově nepotřebujete svobodu, nemá tam smysl. Na opuštěném ostrově nebo v bezprávní společnosti můžete mít volnost, ale ne svobodu. Svoboda je druh práva.
5) K libertarianismu v politické rovině lze dospět z mnoha různých etických důvodů. Může to být objektivismus, k němuž se hlásí autor textu, nebo určitý typ utilitarismu, ke kterému inklinuje většina libertariánů.
- Nechápu, jak libertarián může být utilitarián. Leda že nevím, co je utilitarianismus. Ale podle toho co vím, se jedná o legitimizaci diktatury většiny. Co jiného je, že dobro je větší blaho, blaho co nejvíce lidí, agregát blaha?
6) Účelem tohoto textu je jistá výzva libertariánům, aby neopomínali etickou rovinu, která logicky musí předcházet rovině politické, a byli připraveni na ono proč.
- Záleží na tom, co myslíte tou "etickou rovinou". Pokud personální etiku, tak ta politické rovině předcházet nemusí, jak jsem napsal. Anebo axiologii; ta asi logicky skutečně politiku předchází, ale nezdá se mi, že by zde vězel nějaký problém: většina etatistů s libertariány hodnoty sdílí, různí se v tom, jak je uskutečnit.
Shrnutí: 1. Nap není axiom. 2. Politika jako etika státu je na personální etice nezávislá. 3. Libertarián nemůže být utilitarista. 4. Veškeré spory mezi libertariány a etatisty nebo mezi minarchisty a anarchokapitalisty se odehrávají na politické rovině: jsou to spory o to, co je legitimní činnost státu, ne o to, co je dobrý život.