26. října 2015 08:12:16 | reagovat
Joe Doe
Pár poznámek
Minarchista dokáže rozlišit mezi obranou a útokem.“Já se ptám jak? Pan Urza mlčí, asi proto, že to považuje za zcela jasné. Tedy agrese je inicializace útoku na legitimní majetek vlastníka a obrana je akce zaměřená proti útočníkovi za účelem jeho obrany.
„Přemysl Holub tuto nekonzistenci „vyrábí“ tím, že k údajnému minarchistickému nerozlišování mezi agresí a obranou (pomiňme teď, že ve skutečnosti to minarchisté rozlišují), přidává „anarchistické principy“, k čemuž se bezostyšně přiznávám.“Nekonzistence přijde, vydržte. Oni to rozlišují, ale jen jak se jim to zrovna hodí. Viz. dále.
„A i kdyby existoval nějaký zmatený jedinec, který by si stál za obojím, nevypovídá to nic o minarchismu jako takovém; určitě bude možné najít i podobně zmatené anarchisty.“OK, takže zanedbejme „zmatené jedince“. Minarchistům zůstává jediný postoj. Vnější autorita (stát) určí, kdy se jedná o „agresi“ a kdy o „obranu“. Pořád ještě jsou konzistentní.
„Ideálem je NAP. Tento ideál je bohužel nedosažitelný, neboť dokud se lidé nějak zásadně nezmění, vždy bude někdo porušovat něčí vlastnická práva. Porušování vlastnických práv je špatné, leč někdy nevyhnutelné. Domnívám se, že nejméně budou vlastnická práva z dlouhodobého hlediska porušována ve společnosti s malým státem, jenž bude sice v omezené míře iniciovat násilí, ale respekt k vlastnickým právům bude z dlouhodobého hlediska v takové společnosti vyšší, než kdyby tam žádný stát nebyl. Tato společnost bude mému ideálu nejbližší, proto v takové chci žít.“
Co je to NAP z pohledu minarchisty. Pokud je to tedy pozice popsaná výše, tedy: JÁ jsem ZÁKON. Jde pouze od ad-hoc hypotézu, která nemá nic společného se skutečným právem, ale pouze se zákonem „silnějšího“.
Pokud není definován NAP z pohledu minarchisty, nelze se k jeho konzistenci vyjádřit. Nejde o universální etiku, ale o účelový výklad práva. Libertarianismus proti nim alespoň staví nějakou teorii přirozeného práva, minarchisté na ni nedokážou ani odpovědět.
„Domnívám se, že nejméně budou vlastnická práva z dlouhodobého hlediska porušována ve společnosti s malým státem, jenž bude sice v omezené míře iniciovat násilí, ale respekt k vlastnickým právům bude z dlouhodobého hlediska v takové společnosti vyšší, než kdyby tam žádný stát nebyl.“A na tohle jste přišel jak? Že by přesnou kalkulací neměřitelného s neomylnou projekcí budoucnosti? Takovou ekonomickou teorii neznám, která by dokázala podobná kouzla.. Jistě, pokud tedy minarchisté tvrdí, rakouská ekonomie je pro „plánovače“, nic takového já neuznávám, tak může měřit, sčítat a odčítat meziosobní užitky do aleluja, ale zůstane konzistentní.
„Ukažte mi, kde si cokoliv z výše napsaného odporuje. A prosím, nezaměňujme nekonzistenci s tím, že tvrzení neplatí; coby anarchista sám nevěřím, že by platilo, tvrdím pouze, že v sobě neobsahuje spor, pokud do něj někdo nepřidá nějaké další předpoklady. Existuje samozřejmě spousta způsobů, jak tu tezi zpochybnit, leč nevím o žádném, kterým by se z ní dalo odvodit nějaké tvrzení a zároveň jeho negace.“Definujte NAP z tučné citace výše.
„Znovu pro jistotu uvádím, že ač jej píši v první osobě, není to můj názor, jen příklad toho, co by mohl tvrdit konzistentní minarchista (já sám si nemyslím, že je to pravda).“Nemám nic proti minarchismu, jen mě zajímá, jak „správně“ nadefinuje NAP..