Mises.cz

Mises.cz

Komentáře k článku Omyly v teóriách vzniku štátu (5/5) - Konkurencia nie je vždy dobrá

přidat komentář zpět na článek

Roman2

Nejsem přesvědčen

Všetci libertariáni by odmietli tvrdenie „že sila znamená právo“, pretože majú jasnú predstavu o tom, ako vzniká legitímne vlastnícke právo, prostredníctvom teórie prvotného privlastnenia. V skutočnosti každý jasne rozumie, že musíme proti predátorom bojovať a civilizovať ich, aby sme boli od nich slobodní.]
Očekávat, že lidé nebudou využívat konkurenčních výhod, které mají, tj. především politického vlivu, peněz či vojenské moci, není příliš realistické. Nevlývá to ani z praxeologie. V této chvíli libertarián obyčejně opustí praxeologii, tzn. popis toho, co je, ve prospěch toho, co by být mělo, tedy libertariánské etiky. Jenže z hlediska toho, co je, nezáleží na tom, co by být mělo.
Tvrdit, že je třeba usilovat o "kultivaci predátora" je špatná metafora přesně toho typu, který je kritizován v první části tohoto seriálu. Stejně jako se predátor nemůže stát něčím jiným, stejně tak člověk bude volit násilí jako prostředek k dosažení svých cílů, dokud bude dosažení tohoto cíle znamenat v porovnání s náklady zisk.
Stát podle mého soudu kopíruje vlastnické právo v tom smyslu, že má charakter územního monopolu. Tzn. pokud možno nepřipustí na daném území konkurenci. Přesto je vystaven konkurenci zvenčí, stejně jako každý jiný vlastník. Protože násilí nejde praxeologicky vyloučit, dokonce možná ani nejde z hlediska praxeologie odlišit donucení od dobrovolnosti, jak jsem snažil ukázat tady (http://www.mises.cz/forum/dobrovolna-smena-270.aspx), je možná stát historicky ověřeným způsobem, jak zapojit násilí, jako nevyhnutelnou součást lidské existence, relativně přiměřeným způsobem do společenských vztahů.
Eticky to možná ospravedlnitelné není, ale těžko lze očekávat, že etika bude obecně akceptována v dostatečné míře.

Peter

Re: Nejsem přesvědčen

Uživatel Roman2 napsal:

V této chvíli libertarián obyčejně opustí praxeologii, tzn. popis toho, co je, ve prospěch toho, co by být mělo, tedy libertariánské etiky. Jenže z hlediska toho, co je, nezáleží na tom, co by být mělo.
Tvrdit, že je třeba usilovat o "kultivaci predátora" je špatná metafora přesně toho typu, který je kritizován v první části tohoto seriálu. Stejně jako se predátor nemůže stát něčím jiným, stejně tak člověk bude volit násilí jako prostředek k dosažení svých cílů, dokud bude dosažení tohoto cíle znamenat v porovnání s náklady zisk.


trendy sa menia. je to len o marketingu. zatial ma stat lepsi marketing. libertariani pracuju na tom, aby bol ich produkt dopytovanejsi nez statny. preto sa podla mna mylis.

Roman2

Re: Nejsem přesvědčen

Uživatel Peter napsal:

Uživatel Roman2 napsal:

...

trendy sa menia. je to len o marketingu. zatial ma stat lepsi marketing. libertariani pracuju na tom, aby bol ich produkt dopytovanejsi nez statny. preto sa podla mna mylis.

Trend vytvářet státy se nijak zásadně nezměnil od doby, co jsme slezli ze stromů. Není to tedy o něčem jiném než o marketingu?

Peter

Re: Nejsem přesvědčen

Uživatel Roman2 napsal:

Uživatel Peter napsal:

...
Trend vytvářet státy se nijak zásadně nezměnil od doby, co jsme slezli ze stromů. Není to tedy o něčem jiném než o marketingu?


Historia nam o buducnosti nepovie nic, myslim ze s tym sa Mises raz a navzdy vysporiadal. Mam na tuto temu prichistane aj dalsie pokracovanie, aj ked od inych autorov. Stay tuned.

Peter

Re: Nejsem přesvědčen

Uživatel Roman2 napsal:

Uživatel Peter napsal:

...
Trend vytvářet státy se nijak zásadně nezměnil od doby, co jsme slezli ze stromů. Není to tedy o něčem jiném než o marketingu?


neda mi nedodat, predstavme si tuto debatu 250 rokov dozadu: "Trend otroctva sa od jakziva zasadne nezmenil, nie je to o niecom inom ako o marketingu?" - a co bolo treba? Len marketingovat novy produkt - slobodu - nasimi priatelmi v anti slavery momevente v 18. storoci.
přidat komentář zpět na článek

Uživatelské menu

Login:
Heslo:
zapamatovat si mě
Nemáte zde účet?
Zaregistrujte se!
RSS feed
Atom feed