01. září 2012 00:48:36 | reagovat
Komentáře k článku Osm let utrpení
Hugo
Re: Život a názory blahorodého pana Jakuba
Uživatel Hugo napsal:Už víme, jak pan Jakub chodí k lékaři. Nyní víme, jaká byla jeho pouť studiem. Hádám, že příště bude něco z milostného života pana Jakuba - samozřejmě viděno libertariánskou optikou.
Prosím Malcika o zavedení editace příspěvků, děkuji.
franta
skola
nejlepsi je homeschooling doplneny zajmovymi krouzky(karate, hra na klavir, sachy...). problem je se stredni skolou a nasledne vysokou, ale myslim, ze i na nasem trhu se uz da dost vybrat(a casem se to bude jenom asi zlepsovat), nebo muze clovek odjet do zahranici.MMister
:)
My, co jsme znali teorii her, jsme proto vyrušovali v úplně každý hodině. :)A já si teda asi nepamatuju, že bych se v hodinách na gymplu dozvěděl něco zajímavýho. Určitě teda ne na chemii, která byla ultrazlo. No vlastně děják a angličtina byly dobrý.
Petr Málek
Gympl
No ale pozor, na jednu věc si pamatují všichni úplně stejně - jak jsme nasrali kterého učitele nebo jak jsme při hodině občanské výchovy pili lahváče.Je vidět, že jsi nebyl na letošním srazu, tam se neprobíralo totiž skoro nic jiného :))
Tomas
Re: :)
Uživatel MMister napsal:My, co jsme znali teorii her, jsme proto vyrušovali v úplně každý hodině. :)
Muzes to nejak rozvest? My jsme vyrusovali i bez teorie, jen by me zajimalo to zduvodneni :).
Urza
Re: Gympl
Uživatel Petr Málek napsal:No ale pozor, na jednu věc si pamatují všichni úplně stejně - jak jsme nasrali kterého učitele nebo jak jsme při hodině občanské výchovy pili lahváče.
Je vidět, že jsi nebyl na letošním srazu, tam se neprobíralo totiž skoro nic jiného :))
Jojo, letošní sraz byl fajn xDD
Jinak lahváče si bohužel nepamatuju, protože jsem měl ke konci už takovou absenci, že jsem tam víc nebyl, než byl, takže toto jsem prošvihl xD
V zásadě bych ale neoznačil těch osm let za utrpení. Já jsem se během nich fakt bavil, atmosféra ve třídě mi naprosto vyhovovala a navíc jsem během těch osmi let odehrál rozhodně hodně přes 10 000 hodin Dračího doupěte xD
Na druhou stranu je fakt, že ač to pro mě nebylo utrpení, efektivně využitý čas to nebyl ani zdaleka xD
Petr Málek
Re: Re: Gympl
Uživatel Urza napsal:Jojo, letošní sraz byl fajn xDD
Jinak lahváče si bohužel nepamatuju, protože jsem měl ke konci už takovou absenci, že jsem tam víc nebyl, než byl, takže toto jsem prošvihl xD
V zásadě bych ale neoznačil těch osm let za utrpení. Já jsem se během nich fakt bavil, atmosféra ve třídě mi naprosto vyhovovala a navíc jsem během těch osmi let odehrál rozhodně hodně přes 10 000 hodin Dračího doupěte xD
Na druhou stranu je fakt, že ač to pro mě nebylo utrpení, efektivně využitý čas to nebyl ani zdaleka xD
Jako jo, ale když si vezmeš, že jsi v té škole strávil 7 hodin denně = 35 hodin týdně = (po započítání prázdnin řekněme cca) 1400 hodin ročně = (na osmiletém gymplu) 11 200 hodin za studium... Kdyby člověk takovou dobu pracoval na brigádě, tak i kdyby si vydělal jen 50 Kč za hodinu, tak je to 560 000 Kč, a to nepočítám náklady na platy učitelů, provoz budovy, kvalitní školní pomůcky jako třeba pipeta z roku 1940... Trochu drahá zábava :)
Tibor Mach
Vzdělání
No, článek je hodně osobní, širší význam má jen poslední odstavec, ale k tomu bych se rád vyjádřil:Můj názor na vzdělání je poněkud radikální, ale současně bych rád předem upozornil, že popisuji ideální stav, kam vede cesta přes nějaké mezikroky (jako voucherové školství).
Dlouhodobě si myslím, že stát a vzdělání je třeba oddělnit stejně, jako se (díky bohu) oddělil stát a náboženství ( i když u nás to tak nějak ještě kulhá z té finanční stránky). A to ze stejného důvodu - vzdělání je příliš důležité a příliš osobní, aby mohlo být svěřeno do rukou státu. Jakýkoliv režim ( třebaže demokratický) si ve státním školství bude prosazovat svůj ideologický pohled a ovlivňovat tak žáky (a je jedno jestli s tím pohledem souhlasím zrovna já nebo ne, rodiče by měli mít možnost zvolit svým dětem výuku podle jejich přesvědčení). Současně by stát neměl ani rámcově stanovovat formy vzdělání a tituly. Velmi pravděpodobně by i nadále existovalo jisté rozdělení na základní, střední a vysoké školy, možná by některé školy udělovaly i nadále své tituly, ale současně by se otevřela paleta možností pro alternativní způsoby výuky, školy, které by byly úzce specializované, nebo naopak velmi široce zaměřené, netradičně pojaté (třeba jazykovka spojená s intenzivní výukou matematiky) a podobně. Hlavně by se ale změnila poptávka po titulech na poptávku po vzdělání. Titul sám o sobě by neznamenal nic (jakože neznamená ani dnes, ale díky státní patronaci je to považováno stále jako jakási záruka čehosi). Zaměstnavatel by musel (jakože chytrý zaměstnavatel to dělá již dnes) skutečně zjistit kvalifikaci uchazeče na základě jeho schopností a ne koukat na nějaký kus papíru. Z morálního hlediska je zásadní, aby kdokoliv, kdo má dostatečné schopnosti, studovat mohl. To je ale zase otázka pro občanskou společnost - různé soukromé nadace, charity a podobně - a pro bankovní sektor - půjčky splatné po vystudování (neexistuje důvod, proč by je banky nezavedly, vydělaly by na tom). Navíc v takovém systému netřeba řešit nedostatek technicky, přírodovědně a matematicky vzdělaných a přebytek humanitních oborů.
Zajímavá přednáška na téma vzdělání od Sheldona Richmana a Davida Boaze viz odkaz níže (bohužel diskuse na konci není moc slyšet, protože v publiku nikdo nemá mikrofon):
http://www.libertarianism.org/media/video-collection/sheldon-richman-david-boaz-abolition-public-schooling
Na závěr ještě zkráceně osobní historku, kterou v tomhle ohledu rád dávám k dobru:
V kvartě na matematickém gymnáziu jsem měl z matematiky čtyřku, nejhorší známku ve třídě. Odešel jsem na obchodní akademii s tím, že nechci matematiku již nikdy vidět. Teď jdu do posledního ročníku na matfyzu, studuju teorii pravděpodobnosti (tedy čistou matematiku) a mám stipendium za vynikající studijní výsledky. Problém byl totiž v tom, že to, co mi bylo prezentováno na gymnáziu jako matematika, bylo spíš účetnictví - v tom smyslu, že šlo o biflování vzorců bez nejmenší špetky kreativity a vhledu. A přitom matematika je právě především o kreativitě. Tímto způsobem státní školství likviduje podle mě obrovské množství matematických talentů, ostatně já jsem se na MFF dostal čistě náhodou (a nepovažuju se za žádného génia, řekl bych, že "ztráty" jsou v tomhle daleko citelnější, než kdybych se matematice vyhnul zrovna já). Slovy (ne zcela přesně) jednoho amerického matematika - myslím, že největší matematický talent naší doby bude nějaká servírka v bistru, která matematiku na škole vždycky nesnášela.
Urza
Re: Re: Re: Gympl
Uživatel Petr Málek napsal:Uživatel Urza napsal:...
Jako jo, ale když si vezmeš, že jsi v té škole strávil 7 hodin denně = 35 hodin týdně = (po započítání prázdnin řekněme cca) 1400 hodin ročně = (na osmiletém gymplu) 11 200 hodin za studium... Kdyby člověk takovou dobu pracoval na brigádě, tak i kdyby si vydělal jen 50 Kč za hodinu, tak je to 560 000 Kč, a to nepočítám náklady na platy učitelů, provoz budovy, kvalitní školní pomůcky jako třeba pipeta z roku 1940... Trochu drahá zábava :)
Tak jistě, však to jsem psal - je to neefektivní. Ale nemohu to nazvat utrpením.
Že mi to nedalo skoro nic po stránce nějakého vzdělání, je samozřejmě pravda.
Jakub Skala
Re: Re: Re: Re: Gympl
Uživatel Urza napsal:Uživatel Petr Málek napsal:...
Tak jistě, však to jsem psal - je to neefektivní. Ale nemohu to nazvat utrpením.
Že mi to nedalo skoro nic po stránce nějakého vzdělání, je samozřejmě pravda.
Utrpení to nebylo jen díky tomu, že jsme se flákali a na konci už tam moc nechodili :) A ten dračák bychom zvládli i bez tý školy :)
Ale na ty lahváče při ZSV jsem nějak zapomněl :))
Urza
Re: Re: Re: Re: Re: Gympl
Uživatel Jakub napsal:Uživatel Urza napsal:...
Utrpení to nebylo jen díky tomu, že jsme se flákali a na konci už tam moc nechodili :) A ten dračák bychom zvládli i bez tý školy :)
Ale na ty lahváče při ZSV jsem nějak zapomněl :))
Ale jo, souhlas xD
Petr Málek
Re: Re: Re: Re: Re: Gympl
Uživatel Jakub napsal:Utrpení to nebylo jen díky tomu, že jsme se flákali a na konci už tam moc nechodili :) A ten dračák bychom zvládli i bez tý školy :)
Ale na ty lahváče při ZSV jsem nějak zapomněl :))
Ale zase nás to naučilo poslušnému občanskému životu. Například kdyby po nás třeba dnes zaměstnavatel chtěl, abychom si do práce přinesli vodovky, tak si je skutečně přineseme a nezapomeneme na ně.
Urza
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Gympl
Uživatel Petr Málek napsal:Uživatel Jakub napsal:...
Ale zase nás to naučilo poslušnému občanskému životu. Například kdyby po nás třeba dnes zaměstnavatel chtěl, abychom si do práce přinesli vodovky, tak si je skutečně přineseme a nezapomeneme na ně.
Mluv za sebe, někteří z nás nebyli nikdy schopni ani těch vodovek xD
Jakub Skala
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Gympl
Uživatel Petr Málek napsal:Uživatel Jakub napsal:...
Ale zase nás to naučilo poslušnému občanskému životu. Například kdyby po nás třeba dnes zaměstnavatel chtěl, abychom si do práce přinesli vodovky, tak si je skutečně přineseme a nezapomeneme na ně.
Ano, taky umíme mazat popsanou tabuli plesnivou houbou, nosit si přezůvky, jíst jen ve vymezený čas, skákat do výšky, zapsat h mol, převádět z trojkové do osmičkové soustavy, popsat prvoka a nebo třeba spočítat příklad: Vlak o hmotnosti 500 tun jede po kolejích rychlostí 90 km/h, jak dlouhá bude jeho brzdná do klidového stavu? (uvažujte, že vlak je hmotný bod a tření mezi kolejemi a koly je zanedbatelné. no a samozrejme gecko je desitka)
metalwarrior665
Hlavně sociální kapitál
Já bych rozhodně nechtěl zůstat doma, ač to byl asi během školní výuky sen každého. Ve škole nejde jen o znalosti, ale vůbec o učení života v kolektivu. To, že ta škola mohla vypadat jinak je druhá věc:) Moje osobní poznatky z gymplu:1) Poznal jsem tam svoje nejlepší kámoše a postupně jsme byli po celé škole skoro jedna velká parta, takže super vzpomínky na super lidi.
2) Učení bylo vesměs nesmyslné, ale i tak se našly dobří učitelé učíčí zajímavé věci. Dost mě bavila jeden čas angličtina, literatura, ZSV, zpočátku i matika. Nemůžu říct, že bych z Gymplu nic neměl, i když z hlediska znalostí tak 5%.
3) Hrozně jsme tam fyzicky trpěli. Vstáváním za tmy, já tím, že byly jen dvě hodiny těláku a nedalo odreagovat od toho sezení a drtící masáže. To nám moc nepřidalo.
4) Když porovnám gympl a vejšku, jsou to dva úplně jiné světy. Je to teda čistě jen srovnání dvou škol, prestižního gymplu v Pardubicích a FHS UK. Na gymplu to bylo rigidní prostředí, často bez úcty k žákům, někteří učitelé byli fakt mimo a nebylo moc prostoru pro kreativitu jinak než jak bylo zakázáno:) Zato na vejšce byl hodně individuální a kolegiální přístup. Nikdy jsem tam nezažil nějakou antipatii nebo nepodloženou křivdu. Byl to v podstatě ráj, i když za státní peníze:)
Jinak školství určitě soukromé a různorodé neb každému vyhovuje něco jiného. Já bych například pro sebe chtěl hodně sportu a pohybu a vypustil bych některé věci ve fyzice, biologii a chemii. Mám i takový navrh soukromé střední nebo základky, která by víc respektovala biologický rytmus lidí, aby to nebylo takový vězení:) I když možná je to trénink na vězení v práci:)
Petr Málek
Re: Hlavně sociální kapitál
Uživatel metalwarrior665 napsal:2) Učení bylo vesměs nesmyslné, ale i tak se našly dobří učitelé učíčí zajímavé věci. Dost mě bavila jeden čas angličtina, literatura, ZSV, zpočátku i matika. Nemůžu říct, že bych z Gymplu nic neměl, i když z hlediska znalostí tak 5%.
To je úplně typická věta, kterou většina lidí říká (včetně mě): "Tehdy a tehdy, v tom a tom roce, se nám poštěstilo, a měli jsme jednoho učitele, co nás fakt naučil zajímavé věci." Říká se to s úsměvem a hřejivým pocitem u srdce, jak je na tom světě dobře. A říká se to už tak dlouho a tak často, že lidem nedochází, co vlastně říkají. Tedy že školství bylo celých těch X let špatné, ale jednou, jedinkrát se našla světlá výjimka a předmět mě bavil.
Dovedete si představit říct to samé o nějaké aktivitě v soukromém sektoru? Třeba "Jednou, jedinkrát jsem v roce 2004 navštívil restauraci, kde byla k jídlu fakt dobrá příloha." Nebo "Jednou, jedinkrát jsem v roce 2001 jel autem, které mě dovezlo do cíle." :)
Prostě za ta léta jsme se naučili být vůči neefektivitám ve státním sektoru tak otupělí, že jsme schopni podvědomě ignorovat těch 99% špatných věcí a k srdci si vzít to 1% pozitivních...
anonymator
Re: Hlavně sociální kapitál
Uživatel metalwarrior665 napsal:
Jinak školství určitě soukromé a různorodé neb každému vyhovuje něco jiného. Já bych například pro sebe chtěl hodně sportu a pohybu a vypustil bych některé věci ve fyzice, biologii a chemii. Mám i takový navrh soukromé střední nebo základky, která by víc respektovala biologický rytmus lidí, aby to nebylo takový vězení:) I když možná je to trénink na vězení v práci:)
Čítal si seriál Svoboda učení?
http://www.mises.cz/clanky/svoboda-uceni-cast-i-598.aspx
metalwarrior665
Re: Re: Hlavně sociální kapitál
Uživatel Petr Málek napsal:Uživatel metalwarrior665 napsal:...
To je úplně typická věta, kterou většina lidí říká (včetně mě): "Tehdy a tehdy, v tom a tom roce, se nám poštěstilo, a měli jsme jednoho učitele, co nás fakt naučil zajímavé věci." Říká se to s úsměvem a hřejivým pocitem u srdce, jak je na tom světě dobře. A říká se to už tak dlouho a tak často, že lidem nedochází, co vlastně říkají. Tedy že školství bylo celých těch X let špatné, ale jednou, jedinkrát se našla světlá výjimka a předmět mě bavil.
Dovedete si představit říct to samé o nějaké aktivitě v soukromém sektoru? Třeba "Jednou, jedinkrát jsem v roce 2004 navštívil restauraci, kde byla k jídlu fakt dobrá příloha." Nebo "Jednou, jedinkrát jsem v roce 2001 jel autem, které mě dovezlo do cíle." :)
Prostě za ta léta jsme se naučili být vůči neefektivitám ve státním sektoru tak otupělí, že jsme schopni podvědomě ignorovat těch 99% špatných věcí a k srdci si vzít to 1% pozitivních...
Jasně, je to o tom, že člověk vzpomíná spíš na to pozitivní. Ve finále i v tom nejhorším se pak dají najít ty krásné věci, pokud člověk nemá srovnání. Zrovna ale školství je opravdu i přes tu státnost dost různorodé, co se týče kvality učitelů a systému školy. Proto jsem schopen najít i dost pozitivních věcí, které dělají kvalitní lidé (z hlediska profese), i když jim systém hází klacky pod nohy.
Proto si nemyslím, že soukromé je apriori vždy lepší než státní, ale může dát lepší podmínky pro rozvoj takového lepšího. Ale vždy to budou konkrétní lidé, kteří to a to vyplní. Třeba na VŠ, ač 100% státní, pokud ohlednu od kritiky samotného systému veřejného školství, nemám skoro jedinou výraznější výtku - bylo to skvělé studium a se skvělými a kvalitními učiteli.
Ad. Svoboda učení: Seriál jsme četl a moc se mi líbil, ale přijde mi to jako zajímavý experiment, ale přecijen tu cestu vidím k postupnému vývoji a tohle je pro mne pořád dost nepředstavitelné.
Didi
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Gympl
Uživatel Jakub napsal:... a nebo třeba spočítat příklad: Vlak o hmotnosti 500 tun jede po kolejích rychlostí 90 km/h, jak dlouhá bude jeho brzdná do klidového stavu? (uvažujte, že vlak je hmotný bod a tření mezi kolejemi a koly je zanedbatelné. no a samozrejme gecko je desitka)
Neodpistím si jedno OT rýpnutí :-)
Jestliže je tření mezi kolejemi a koly zanedbatelně malé (tj. pro výpočet použijeme koeficient tření f=0) a v rámci zjednodušování uvazujeme trať na rovině (já vím, že jste to neřek, ale když už zjednodušujeme až je g=10 m.s-2) pak daný příklad už není z fyziky, ale je ze zeměpisu a dal by se přeformulovat na: "kudy vede nejdelší železniční trať a kolik km po ní tento nebrzdící vlak doklouže než na konci spadne v přístavu do oceánu."
Jakub Skala
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Gympl
Uživatel Didi napsal:Uživatel Jakub napsal:...
Neodpistím si jedno OT rýpnutí :-)
Jestliže je tření mezi kolejemi a koly zanedbatelně malé (tj. pro výpočet použijeme koeficient tření f=0) a v rámci zjednodušování uvazujeme trať na rovině (já vím, že jste to neřek, ale když už zjednodušujeme až je g=10 m.s-2) pak daný příklad už není z fyziky, ale je ze zeměpisu a dal by se přeformulovat na: "kudy vede nejdelší železniční trať a kolik km po ní tento nebrzdící vlak doklouže než na konci spadne v přístavu do oceánu."
:))
Pamatuji si, že polovina příkladů z fyziky v sekundě začínala: Vlak o zanedbatelné hmotnosti jede... To byly časy.
Petr Málek
Re: Re: Re: Hlavně sociální kapitál
Uživatel metalwarrior665 napsal:Proto si nemyslím, že soukromé je apriori vždy lepší než státní, ale může dát lepší podmínky pro rozvoj takového lepšího. Ale vždy to budou konkrétní lidé, kteří to a to vyplní.
Jasně, v individuálních případech se samozřejmě může stát, že nějakým nedopatřením stát udělá něco dobrého. Stejně tak se může stát, že když si hodíte desetkrát kostkou, vždy Vám padne šestka.
Ale pro organizaci společnosti jsou samozřejmě důležitější dlouhodobé trendy, a tam skutečně platí, že státní musí být apriori horší - z důvodu nemožnosti ekonomické kalkulace (viz Mises) a z důvodů dalších, z nichž některé jsem zmínil zde: http://www.mises.cz/clanky/labyrint-mytu-xiii-stat-je-jako-firma-804.aspx
Třeba na VŠ, ač 100% státní, pokud ohlednu od kritiky samotného systému veřejného školství, nemám skoro jedinou výraznější výtku - bylo to skvělé studium a se skvělými a kvalitními učiteli.
Zde tři věci: za prvé viz předchozí odstavec, za druhé kvalita není jediné kritérium - další kritérium je cena, která za takovou kvalitu byla zaplacena, a za třetí Vaše spokojenost nedokazuje, že by to nemohlo být ještě lepší, kdyby ti samí skvělí a kvalitní učitelé pracovali v soukromém sektoru, a byli tak lépe organizováni.
Dobrý Den
Re: Re: Re: Hlavně sociální kapitál
Uživatel metalwarrior665 napsal:
Třeba na VŠ, ač 100% státní, pokud ohlednu od kritiky samotného systému veřejného školství, nemám skoro jedinou výraznější výtku - bylo to skvělé studium a se skvělými a kvalitními učiteli.
Váš názor na státní školství je zcela nepodstatný pro ty, kteří ho nedobrovolně platí. To je nejdůležitější kritika všeho státního.