Mises.cz

Mises.cz

Komentáře k článku Proč by klasičtí liberálové měli milovat Harryho Pottera

přidat komentář zpět na článek

mrakoplas

ehm ehm

teda neviem ci prave svet Harryho Pottera je svet kde je liberalizmus v popredi :)
Mam HP precitaneho ci napocuvaneho niekolko krat (mozno aj 10x, p. Labus v jednotke je uzasny), ale naozaj si nemyslim, ze clanok trafil do cierneho. Skor svet HP odraza celkovy obraz spolocnosti v UK (zijem tu viac ako 7 rokov) a ten veru liberalny nieje...
Ale ako sranda, dobre :)

denis M

Re: ehm ehm

Uživatel mrakoplas napsal:

teda neviem ci prave svet Harryho Pottera je svet kde je liberalizmus v popredi :)
Mam HP precitaneho ci napocuvaneho niekolko krat (mozno aj 10x, p. Labus v jednotke je uzasny), ale naozaj si nemyslim, ze clanok trafil do cierneho. Skor svet HP odraza celkovy obraz spolocnosti v UK (zijem tu viac ako 7 rokov) a ten veru liberalny nieje...
Ale ako sranda, dobre :)

třeba ten díl, kde brumbál je nahrazen nějakou tou z ministerstva je good :) já v tom vidím nějaký odpor proti blairovi a bushovi :) a celkově liberální myšlenku
a ten článek se mě líbí

Tomáš Fiala

Re: ehm ehm

Uživatel mrakoplas napsal:

teda neviem ci prave svet Harryho Pottera je svet kde je liberalizmus v popredi :)
Mam HP precitaneho ci napocuvaneho niekolko krat (mozno aj 10x, p. Labus v jednotke je uzasny), ale naozaj si nemyslim, ze clanok trafil do cierneho. Skor svet HP odraza celkovy obraz spolocnosti v UK (zijem tu viac ako 7 rokov) a ten veru liberalny nieje...
Ale ako sranda, dobre :)

Nejsem Pottrožer, ale neminul mě a viděl jsem dva tři filmy. Co mě na první pohled zaujalo, je to, že se v něm žádným způsobem neřeší např. sociální rozdíly. Každý v té komunitě je nějak sociálně začleněn, ale zároveň má sám možnost své sociální postavení svým úsilím měnit. Jeho sociální postavení není považováno za dobré nebo špatné. Každá osoba na tom kterém místě má svou vážnost (ředitelem počínaje a podkoním konče) a každá osoba tu svou vážnost může podpořit nebo zkazit svým chováním a prací bez ohledu na to, jak umí kouzlit, jakou dělá práci nebo jak je v tu kterou chvíli movitý. Kouzla v tomto příběhu jsou používána jako prosté "technologie" ne jako způsob ke "spravedlivému" řešení nějakého problému nebo změně uspořádání komunity. Každý nese odpovědnost za své konkrétní činy a třeba i zemře. Harry je bohatý, Ron je chudý. Přitom jim nic nebrání v tom se spřátelit, aniž by museli řešit, jak spravedlivě přerozdělit jejich nerovné bohatství. Rozdíl v majetkových poměrech jednotlivých postav nezakládá a priori důvod k charakterovým vlastnostem (jaký rozdíl s našimi pohádkami!!!). Ron dosahuje užitku navzdory tomu, že Harry neprojevuje nějakou neustálou solidaritu, ale právě ve spolupráci s ním. Harrymu však nečiní problém nakoupit ve vlaku laskominy pro oba a podělit se. A tato solidarita je přirozená a oběma stranami jako přirozená přijímána, protože není vynucena, ale je dobrovolná. Ron o ni nemusí žebrat, takže jeho dík vyzní hrdě a ne poníženě. Harry není pohádka o tom, jak chudý hloupý Honza ke štěstí přišel. Harry je totiž dokonce "nechutný" boháč, který nakonec vždycky vítězí... Nechci této fantasy pohádce přisuzovat nějaká libertariánská sdělení nebo ambice. Ale ve srovnání se spoustou jiných příběhů pro děti zde není mladým mozečkům mimoděk předkládáno, že si někdo může např. nasekat 10-15 dětí a pak obtěžovat okolí s tím, že je neuživí a že to okolí má nějakou "morální" povinnost se na obživě těch dětí podílet. Pokud bych měl děti, neměl bych právě na rozdíl od spousty jiných pohádek jim Harryho číst/pouštět. Nevzbuzuje v mladé hlavičce, která teprve svět poznává, mylnou představu, že nějakou (mnohdy subjektivně vnímanou) nespravedlnost je možno řešit nějakým "kouzlem" - což v reálném životě vede k "kouzelné" revoluci (násilné nepřirozené řešení vedoucí k řetězci objektivních nespravedlností). Protože v reálném životě kouzlit neumíme, tak má spousta lidí potřebu hledat stůj co stůj jiná řešení, která by právě nahradila naši neschopnost kouzlit a kouzlem změnit přirozený běh věcí.

denis M

Re: Re: ehm ehm

Uživatel Tomáš Fiala napsal:

Uživatel mrakoplas napsal:

...
Nejsem Pottrožer, ale neminul mě a viděl jsem dva tři filmy. Co mě na první pohled zaujalo, je to, že se v něm žádným způsobem neřeší např. sociální rozdíly. Každý v té komunitě je nějak sociálně začleněn, ale zároveň má sám možnost své sociální postavení svým úsilím měnit. Jeho sociální postavení není považováno za dobré nebo špatné. Každá osoba na tom kterém místě má svou vážnost (ředitelem počínaje a podkoním konče) a každá osoba tu svou vážnost může podpořit nebo zkazit svým chováním a prací bez ohledu na to, jak umí kouzlit, jakou dělá práci nebo jak je v tu kterou chvíli movitý. Kouzla v tomto příběhu jsou používána jako prosté "technologie" ne jako způsob ke "spravedlivému" řešení nějakého problému nebo změně uspořádání komunity. Každý nese odpovědnost za své konkrétní činy a třeba i zemře. Harry je bohatý, Ron je chudý. Přitom jim nic nebrání v tom se spřátelit, aniž by museli řešit, jak spravedlivě přerozdělit jejich nerovné bohatství. Rozdíl v majetkových poměrech jednotlivých postav nezakládá a priori důvod k charakterovým vlastnostem (jaký rozdíl s našimi pohádkami!!!). Ron dosahuje užitku navzdory tomu, že Harry neprojevuje nějakou neustálou solidaritu, ale právě ve spolupráci s ním. Harrymu však nečiní problém nakoupit ve vlaku laskominy pro oba a podělit se. A tato solidarita je přirozená a oběma stranami jako přirozená přijímána, protože není vynucena, ale je dobrovolná. Ron o ni nemusí žebrat, takže jeho dík vyzní hrdě a ne poníženě. Harry není pohádka o tom, jak chudý hloupý Honza ke štěstí přišel. Harry je totiž dokonce "nechutný" boháč, který nakonec vždycky vítězí... Nechci této fantasy pohádce přisuzovat nějaká libertariánská sdělení nebo ambice. Ale ve srovnání se spoustou jiných příběhů pro děti zde není mladým mozečkům mimoděk předkládáno, že si někdo může např. nasekat 10-15 dětí a pak obtěžovat okolí s tím, že je neuživí a že to okolí má nějakou "morální" povinnost se na obživě těch dětí podílet. Pokud bych měl děti, neměl bych právě na rozdíl od spousty jiných pohádek jim Harryho číst/pouštět. Nevzbuzuje v mladé hlavičce, která teprve svět poznává, mylnou představu, že nějakou (mnohdy subjektivně vnímanou) nespravedlnost je možno řešit nějakým "kouzlem" - což v reálném životě vede k "kouzelné" revoluci (násilné nepřirozené řešení vedoucí k řetězci objektivních nespravedlností). Protože v reálném životě kouzlit neumíme, tak má spousta lidí potřebu hledat stůj co stůj jiná řešení, která by právě nahradila naši neschopnost kouzlit a kouzlem změnit přirozený běh věcí.

love it

Jan Mašek

A co pan prstenu?

Heryho Fotra sem nevidel ani necet, ale podobnej clanek by se dal napsat i o Panu prstenu - akorat naopak. Zly skreti nic nedelaj, v Mordoru se ani neda nic vyrabet, protoze je tam jen poust, ale z nejakyho duvodu jich je nejvic a maj nejvic zbrani. Samozrejme jsou cisty zlo, ani je nenapadne, ze by se meli lip, kdyby spolupracovali. Zapadni svet je rozhadanej a slabej, protoze mu chybi silnej vudce, kterej by sjednotil celou Stredozem, ta je bez nej nahrana. Nazgulove - kdysi lide, se stali zlymi prizraky, protoze byli chamtivi. Za chamtivost a za to, ze "kopali prilis hluboko" byli potrestany i trpaslici (probudili Balroga). Rohan byl ovladnutej tak, ze Saruman si ochocil Teodena, krale Rohanu. Bez jasne mysli sveho krale byl lid Rohanu uplne v prdeli. Obycejni lide jsou bud slabi nebo zkorumpovatelni (Denetor, Boromir), naproti tomu slechta je laskava, moudra a udatna.
Ale nakonec to dopadlo dobre, protoze kral Aragorn konecne prekonal svoje pochyby a s pomoci armady Nemrtvych (kterou dokaze ovladnout jen pan Vyvoleny, plebs nema sanci) splnil prani vseho pracujiciho lidu, porazil zleho nepritele, stanul v jejich cele a konecne ukoncil dlouhou temnou dobu bezvladi.
Pan prstenu byl ale super, clovek v tom nesmi videt politicke poselstvi.

qed

Re: A co pan prstenu?

Uživatel Jan Mašek napsal:

Zly skreti nic nedelaj, v Mordoru se ani neda nic vyrabet, protoze je tam jen poust, ale z nejakyho duvodu jich je nejvic a maj nejvic zbrani.

Ono za Horou Osudu boli plantáže plné otrokov, kdesi to bolo v knihe napísané.

Samozrejme jsou cisty zlo, ani je nenapadne, ze by se meli lip, kdyby spolupracovali.

Všetkému vládne ten najmocnejší, ani nepomyslia na odpor proti nemu. Podobne ako naše ovečky ani nepomyslia na odpor proti štátu, lebo ... by uvideli :).

Zapadni svet je rozhadanej a slabej, protoze mu chybi silnej vudce, kterej by sjednotil celou Stredozem, ta je bez nej nahrana.

No a neni? Veď sa na ňu pozri. A na úroveň tých ľudí. Však títo sa nezjednotia proti zlu ani za státisíce rokov. V každej epoche bolo preto treba vojnu proti zlu vyhrať znova a zas, lebo ľudská rasa má tendenciu stále upadať na duchu.

Nazgulove - kdysi lide, se stali zlymi prizraky, protoze byli chamtivi.

Teda Anonymous, ak som správne rozumel? :D

Za chamtivost a za to, ze "kopali prilis hluboko" byli potrestany i trpaslici (probudili Balroga).

Nič isté to nebude, ale obecne sa v mystériách predpokladá, že zlo býva zakopané v zemi... čím hlbšie, tým väčšie zlo. Takže asi preto.

Rohan byl ovladnutej tak, ze Saruman si ochocil Teodena, krale Rohanu. Bez jasne mysli sveho krale byl lid Rohanu uplne v prdeli. Obycejni lide jsou bud slabi nebo zkorumpovatelni (Denetor, Boromir), naproti tomu slechta je laskava, moudra a udatna.

No vidíš. My sme napr. múdri. Obyčajní ľudia sú sprostí. Nie sme šľachtou medzi ovcami? :D

Ale nakonec to dopadlo dobre, protoze kral Aragorn konecne prekonal svoje pochyby a s pomoci armady Nemrtvych (kterou dokaze ovladnout jen pan Vyvoleny, plebs nema sanci) splnil prani vseho pracujiciho lidu, porazil zleho nepritele, stanul v jejich cele a konecne ukoncil dlouhou temnou dobu bezvladi.

To si fakt husto napísal :D.

Pan prstenu byl ale super, clovek v tom nesmi videt politicke poselstvi.

Súhlasím. Je to skôr o príbehu, politika len tak 5%, a aj to sú tam ľudia ešte stále tak retardovaní, že nezvládnu anarchiu...

Tomáš Fiala

Re: A co pan prstenu?

Uživatel Jan Mašek napsal:

Heryho Fotra sem nevidel ani necet, ale podobnej clanek by se dal napsat i o Panu prstenu - akorat naopak. Zly skreti nic nedelaj, v Mordoru se ani neda nic vyrabet, protoze je tam jen poust, ale z nejakyho duvodu jich je nejvic a maj nejvic zbrani. Samozrejme jsou cisty zlo, ani je nenapadne, ze by se meli lip, kdyby spolupracovali. Zapadni svet je rozhadanej a slabej, protoze mu chybi silnej vudce, kterej by sjednotil celou Stredozem, ta je bez nej nahrana. Nazgulove - kdysi lide, se stali zlymi prizraky, protoze byli chamtivi. Za chamtivost a za to, ze "kopali prilis hluboko" byli potrestany i trpaslici (probudili Balroga). Rohan byl ovladnutej tak, ze Saruman si ochocil Teodena, krale Rohanu. Bez jasne mysli sveho krale byl lid Rohanu uplne v prdeli. Obycejni lide jsou bud slabi nebo zkorumpovatelni (Denetor, Boromir), naproti tomu slechta je laskava, moudra a udatna.
Ale nakonec to dopadlo dobre, protoze kral Aragorn konecne prekonal svoje pochyby a s pomoci armady Nemrtvych (kterou dokaze ovladnout jen pan Vyvoleny, plebs nema sanci) splnil prani vseho pracujiciho lidu, porazil zleho nepritele, stanul v jejich cele a konecne ukoncil dlouhou temnou dobu bezvladi.
Pan prstenu byl ale super, clovek v tom nesmi videt politicke poselstvi.

Já jsem zvědav, jaká diskuse se tu rozproudí kvůli pohádce... :-)

Pohádky jsou příběhy o přáních lidí, jak by měl svět vypadat, kdyby byl "ideální". V případě dětí jim předkládá nějaké modely chování a děti v útlém věku nemají pevně danou hranici mezi pohádkovým příběhem a realitou. Dítě ty modelové příklady konání projektuje podvědomě do svého vlastního konání. Harry-příběh ukazuje modely chování, kdy úspěchu dosáhne člověk snaživý, přičinlivý, mající snahu se něco naučit. Který se snaží dosáhnout užitku pro sebe (vyhraje a získá pohár v soutěži) a je tím prospěšný všem. Který nevyřeší problém nějakým "kouzlem", ale jen svým úsilím. Kde kouzlo je jen řemeslo a používá se stejně jako jiná nepohádková řemesla. Kde majetková "nedostatečnost" není na překážku, aby "chudák" byl váženým členem komunity, díky úspěchu, jehož svou vlastní snahou dosáhne - Harryho nejlepší kamarád je vlastně původně "těžká socka". Což právě malým dětem dává příklad toho, že majetkové poměry lidí by neměly být na překážku jejich vzájemné férové spolupráci. Neukazuje dětem to, že chudý uhlíř, který si naseká hromadu dětí, není vlastně pitomec, ale nesmírně "potřebný" človek, který má žít na úkor ostatních a že je potřeba nějakým "kouzlem" změnit svět tak, aby uhlíř bez jakéhokoli přičinění, jen na základě "spravedlnosti" vycházející z jeho chudoby a pitomosti, "ke štěstí přišel" a někdo, kdo měl chytré a pilné předky, kteří mu odkázali nesmírné bohatství (což je přesně příklad Pottra) přišel kouzlem na buben. O snahách pohádek ukázat dětem model "báječného" diktátora ani nemluvě.

Roman2

Re: A co pan prstenu?

Uživatel Jan Mašek napsal:

Heryho Fotra sem nevidel ani necet, ale podobnej clanek by se dal napsat i o Panu prstenu - akorat naopak. Zly skreti nic nedelaj, v Mordoru se ani neda nic vyrabet, protoze je tam jen poust, ale z nejakyho duvodu jich je nejvic a maj nejvic zbrani. Samozrejme jsou cisty zlo, ani je nenapadne, ze by se meli lip, kdyby spolupracovali. Zapadni svet je rozhadanej a slabej, protoze mu chybi silnej vudce, kterej by sjednotil celou Stredozem, ta je bez nej nahrana. Nazgulove - kdysi lide, se stali zlymi prizraky, protoze byli chamtivi. Za chamtivost a za to, ze "kopali prilis hluboko" byli potrestany i trpaslici (probudili Balroga). Rohan byl ovladnutej tak, ze Saruman si ochocil Teodena, krale Rohanu. Bez jasne mysli sveho krale byl lid Rohanu uplne v prdeli. Obycejni lide jsou bud slabi nebo zkorumpovatelni (Denetor, Boromir), naproti tomu slechta je laskava, moudra a udatna.
Ale nakonec to dopadlo dobre, protoze kral Aragorn konecne prekonal svoje pochyby a s pomoci armady Nemrtvych (kterou dokaze ovladnout jen pan Vyvoleny, plebs nema sanci) splnil prani vseho pracujiciho lidu, porazil zleho nepritele, stanul v jejich cele a konecne ukoncil dlouhou temnou dobu bezvladi.
Pan prstenu byl ale super, clovek v tom nesmi videt politicke poselstvi.

Klidně bych v tom viděl i politické poselství :) Pán prstenů byl napsán jako obžaloba totalitářského systému, kde centrální vůle řídí masy těžko rozlišitelných skřetů. Člověk úplně vidí ty uniformované masy pochodující před svým vůdcem s magickým hlasem Sarumanem/Hitlerem. Ale jaksi mimochodem je to i obhajoba starého středověkého hierarchického pořádku s jeho monarchy a aristokracií, malými královstvími a samosprávnými regiony (Kraj). Vztah Frodo - Sam byl vztahem pána (Frodo byl z "lepší" rodiny) a služebníka, což bylo ve filmu dost "demokratizováno". Přesto byl tento svět svobodnější, pokud jde o osobní svobody, než Mordor.
Byla to také obžaloba bezduchého industrialismu (Saruman má v hlavě jen kov a kolečka a nestará se o věci, které rostou)
Klasický liberál by asi nesouhlasil se vším, co tato kniha představuje, ale rozhodně by Středozem víc odpovídala jeho představám o svobodné společnosti než demokratická současnost

Tomáš Fiala

Re: Re: A co pan prstenu?

Uživatel Roman2 napsal:

Uživatel Jan Mašek napsal:

...
Klidně bych v tom viděl i politické poselství :) Pán prstenů byl napsán jako obžaloba totalitářského systému, kde centrální vůle řídí masy těžko rozlišitelných skřetů. Člověk úplně vidí ty uniformované masy pochodující před svým vůdcem s magickým hlasem Sarumanem/Hitlerem. Ale jaksi mimochodem je to i obhajoba starého středověkého hierarchického pořádku s jeho monarchy a aristokracií, malými královstvími a samosprávnými regiony (Kraj). Vztah Frodo - Sam byl vztahem pána (Frodo byl z "lepší" rodiny) a služebníka, což bylo ve filmu dost "demokratizováno". Přesto byl tento svět svobodnější, pokud jde o osobní svobody, než Mordor.
Byla to také obžaloba bezduchého industrialismu (Saruman má v hlavě jen kov a kolečka a nestará se o věci, které rostou)
Klasický liberál by asi nesouhlasil se vším, co tato kniha představuje, ale rozhodně by Středozem víc odpovídala jeho představám o svobodné společnosti než demokratická současnost

Pána prstenů bohužel nemohu posoudit, protože mě minul. Já znám jiný báječný film, který je obžalobou totality - Sexmise. Dodnes nechápu, jak vůbec mohl tento film vzniknout (zřejmě měla státní moc v Polsku v polovině 80-tých let příliš mnoho starostí s jinými problémy a tohle jim uniklo) a jak mohl proniknout do našich kin (to si nevysvětlím dodnes). Nedávno jsem ho objevil v antikvariátu, tak jsem si ho koupil. To je neuvěřitelné, jak je aktuální dodneška. Včetně "poselství" dvou hlavních hrdinů - radši žít dva týdny svobodně a pak umřít (než desítky let v totalitě). Jenže kam dneska odejít za svobodou...?

qed

Re: Re: Re: A co pan prstenu?

Uživatel Tomáš Fiala napsal:

Nedávno jsem ho objevil v antikvariátu, tak jsem si ho koupil. To je neuvěřitelné, jak je aktuální dodneška. Včetně "poselství" dvou hlavních hrdinů - radši žít dva týdny svobodně a pak umřít (než desítky let v totalitě). Jenže kam dneska odejít za svobodou...?
Veď práve... človek nemôže mať ani tie blbé dva týždne.

Hugo

Re: Re: A co pan prstenu?

Uživatel Roman2 napsal:

Uživatel Jan Mašek napsal:

...
Klidně bych v tom viděl i politické poselství :) Pán prstenů byl napsán jako obžaloba totalitářského systému, kde centrální vůle řídí masy těžko rozlišitelných skřetů. Člověk úplně vidí ty uniformované masy pochodující před svým vůdcem s magickým hlasem Sarumanem/Hitlerem. Ale jaksi mimochodem je to i obhajoba starého středověkého hierarchického pořádku s jeho monarchy a aristokracií, malými královstvími a samosprávnými regiony (Kraj). Vztah Frodo - Sam byl vztahem pána (Frodo byl z "lepší" rodiny) a služebníka, což bylo ve filmu dost "demokratizováno". Přesto byl tento svět svobodnější, pokud jde o osobní svobody, než Mordor.
Byla to také obžaloba bezduchého industrialismu (Saruman má v hlavě jen kov a kolečka a nestará se o věci, které rostou)
Klasický liberál by asi nesouhlasil se vším, co tato kniha představuje, ale rozhodně by Středozem víc odpovídala jeho představám o svobodné společnosti než demokratická současnost


"Pán prstenů byl napsán jako obžaloba totalitářského systému, kde centrální vůle řídí masy těžko rozlišitelných skřetů." Jé, že vy si s tím nedáte pokoj. Pán prstenů je právem kritizován, že odrážel představy o společnosti britské aristokracie, k níž patřili právě eugenické programy a sny o čisté, vyvolené linii, která je předurčena vládnout lidem. Skřeti - čili vlastně zmutovaní elfové - jsou prezentováni jako to nejodpornější zlo právě proto, že nejsou "čistí" a někteří jsou výsledkem různého křížení.

"Člověk úplně vidí ty uniformované masy pochodující před svým vůdcem s magickým hlasem Sarumanem/Hitlerem." Pokud je v PP někdo opravdu uniformovaná masa, tak to jsou elfové. Ostatně třeba Jackson se při snímání těch vojsk inspiroval v dokumentech Leni Riefenstahl, která jak víme, natáčela nacistická vojska ,-) Třeba Sauronovy skřeti jsou oproti nim hotové anarchistické vojsko.

Hugo

Re: Re: Re: A co pan prstenu?

Uživatel Hugo napsal:

Uživatel Roman2 napsal:

...

"Pán prstenů byl napsán jako obžaloba totalitářského systému, kde centrální vůle řídí masy těžko rozlišitelných skřetů." Jé, že vy si s tím nedáte pokoj. Pán prstenů je právem kritizován, že odrážel představy o společnosti britské aristokracie, k níž patřili právě eugenické programy a sny o čisté, vyvolené linii, která je předurčena vládnout lidem. Skřeti - čili vlastně zmutovaní elfové - jsou prezentováni jako to nejodpornější zlo právě proto, že nejsou "čistí" a někteří jsou výsledkem různého křížení.

"Člověk úplně vidí ty uniformované masy pochodující před svým vůdcem s magickým hlasem Sarumanem/Hitlerem." Pokud je v PP někdo opravdu uniformovaná masa, tak to jsou elfové. Ostatně třeba Jackson se při snímání těch vojsk inspiroval v dokumentech Leni Riefenstahl, která jak víme, natáčela nacistická vojska ,-) Třeba Sauronovy skřeti jsou oproti nim hotové anarchistické vojsko.



Stejně tak se tu věří, že existuje nějaká ze své podstaty zlá a ničemná rasa, kterou je třeba jednou pro vždy vyhladit - židi (skřeti) ,-))

mrakoplas

Re: Re: Re: A co pan prstenu?

Uživatel Hugo napsal:

Třeba Sauronovy skřeti jsou oproti nim hotové anarchistické vojsko.



Co vsetko sa tu nedozvieme, more more more :)

Treba viac takychto clankov :)

Hugo

Re: Re: Re: Re: A co pan prstenu?

Uživatel mrakoplas napsal:

Uživatel Hugo napsal:

...

Co vsetko sa tu nedozvieme, more more more :)

Treba viac takychto clankov :)



No ty si to nevybavuješ? Elfové ve svých standardizovaných zbrojích, pečlivě vyrovnaní a reagující jako dokonalý mechanismus, celé těleso jako jedna fascie :-) Skřeti i přes nějaké to velení byli neukáznění, rozhádaní, každý si nakonec dělal, co chtěl.

Hugo

Re: Re: Re: Re: Re: A co pan prstenu?

Uživatel Hugo napsal:

Uživatel mrakoplas napsal:

...

No ty si to nevybavuješ? Elfové ve svých standardizovaných zbrojích, pečlivě vyrovnaní a reagující jako dokonalý mechanismus, celé těleso jako jedna fascie :-) Skřeti i přes nějaké to velení byli neukáznění, rozhádaní, každý si nakonec dělal, co chtěl.


Navíc škreti jsou přece ve světě PP spojováni s chaosem, kdežto elfové s řádem a disciplínou.

Jan Mašek

Re: Re: Re: Re: Re: A co pan prstenu?

Uživatel Hugo napsal:

Uživatel mrakoplas napsal:

...

No ty si to nevybavuješ? Elfové ve svých standardizovaných zbrojích, pečlivě vyrovnaní a reagující jako dokonalý mechanismus, celé těleso jako jedna fascie :-) Skřeti i přes nějaké to velení byli neukáznění, rozhádaní, každý si nakonec dělal, co chtěl.


To je fakt, dobre to bylo videt jak elfove ve filmu nakraceli jako posila na posledni chvili do Helmova zlebu pod vedenim Haldira (v knize to ale neni), jako roboti. Nemluvili, dokonce i hlavy nataceli stejne i bez povelu :-) Proste spartakiada.

Robert-Antonio

Re: Re: Re: Re: Re: Re: A co pan prstenu?

Hehe :-)
To mi připomíná, jak jsem kdysi četl nějakou vysoce politicky uvědomělou recenzi Pána prstenů někdy z 80. let. Autor demaskuje celé dílo jako vysoce promyšlenou protikomunistickou agitku. Arnor, Gondor, Rohan apod. symbolizují Západní Evropu, která bojuje proti říši zla Mordoru alias SSSR. K tomu jim pomáhají Valar a Maiar ze zámořského Amanu alias USA -ty jsou samozřejmě dle kapitalistické ideologie vykresleny jako ideální země bohů. Pak jsou tu ještě krutí nájezdníci z Východu (Rhû,,n, Chand), což mají být kavkazské a středoasijské národy, které zavčas pochopily myšlenku komunismu, a připojily se k SSSR aka Mordoru.
Celou knihou prostupuje třídní rozdělení společnosti. Elfové odpovídají aristokratům, lidé buržoazii a hobiti velkostatkářům. Vyvolení hrdinové (Aragorn, Elrond, Isildur...) jsou ti nejbohatší velkokapitalisté bránící tělem i duší status quo. Naopak skřeti, ti dělníci budující nový lepší svět pod vedením moudrého soudruha Saurona, jsou vykresleni jako zlá a opovrženíhodná rasa.

Prostě kdo chce, ten si najde politické poselství i v Červené karkulce :-)

machi

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A co pan prstenu?

Uživatel Robert-Antonio napsal:

Hehe :-)
To mi připomíná, jak jsem kdysi četl nějakou vysoce politicky uvědomělou recenzi Pána prstenů někdy z 80. let. Autor demaskuje celé dílo jako vysoce promyšlenou protikomunistickou agitku. Arnor, Gondor, Rohan apod. symbolizují Západní Evropu, která bojuje proti říši zla Mordoru alias SSSR. K tomu jim pomáhají Valar a Maiar ze zámořského Amanu alias USA -ty jsou samozřejmě dle kapitalistické ideologie vykresleny jako ideální země bohů. Pak jsou tu ještě krutí nájezdníci z Východu (Rhû,,,n, Chand), což mají být kavkazské a středoasijské národy, které zavčas pochopily myšlenku komunismu, a připojily se k SSSR aka Mordoru.
Celou knihou prostupuje třídní rozdělení společnosti. Elfové odpovídají aristokratům, lidé buržoazii a hobiti velkostatkářům. Vyvolení hrdinové (Aragorn, Elrond, Isildur...) jsou ti nejbohatší velkokapitalisté bránící tělem i duší status quo. Naopak skřeti, ti dělníci budující nový lepší svět pod vedením moudrého soudruha Saurona, jsou vykresleni jako zlá a opovrženíhodná rasa.

Prostě kdo chce, ten si najde politické poselství i v Červené karkulce :-)


To je dobrý :-) Já se při prvním rozboru Pána prstenů setkal s tím, že kapitalisty a jejich nekonečnou nenažranost představují skřeti rozpínající se a ženoucí se jen za mrzkým ziskem, přičemž jen pustoší krajinu. Asi to stvořil nějaký greenpissák...

Jan Mašek

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A co pan prstenu?

Uživatel Robert-Antonio napsal:

Hehe :-)
To mi připomíná, jak jsem kdysi četl nějakou vysoce politicky uvědomělou recenzi Pána prstenů někdy z 80. let. ...


Jo jo, to je vyborny, treba tady:
http://www.jcsoft.cz/fantasy/viewnews.asp?id=386

"Síly dobra" v Tolkienově knize představují individualističtí zástupci reakčních kruhů, jejichž ruce se nikdy nedotkly pořádné práce. To diskredituje Froda, Aragorna, Boromira i šiřitele pověr a zpátečnické ideologie Gandalfa."

"Ale socializmus se naštěstí nedá zničit hozením jakékoli své relikvie, i té nejposvátnější, do ohně. Drž se, Mordore, obklíčený nepřátelskými reakčními sousedy!"

:-)
přidat komentář zpět na článek

Uživatelské menu

Login:
Heslo:
zapamatovat si mě
Nemáte zde účet?
Zaregistrujte se!
RSS feed
Atom feed