01. března 2012 02:55:41 | reagovat
Central Scrutinizer
Škola hrou
Opět dobré čtení.Variace na dílo J. A. Komenského vsazené do současné reality.
...
Zajímavý článek, se kterým souhlasím jen částečně. Jsou některé věci, které se děti samy od sebe nenaučí, případně jen velice neefektivně (základy matematiky, přírodních věd, ekonomie...). Osobně bych dítě poslal spíše do kvalitní soukromé školy tradičního typu, než do Framinghamu. (Tradičním typem myslím výuku podávanou dobrými učiteli s přirozenou autoritou, kteří žákům předkládají vědomosti a jsou schopni je tím zaujmout.) Což samozřejmě neznamená, že pro určitý typ lidí nemůže být popisovaný "hippie styl" lepší než tradiční styl vzdělávání a že by ve společnosti s tržním přístupem ke vzdělání vedle sebe neexistovaly oba či více modelů současně.
Uživatel Kosik napsal:
xxXX
Opět jedna perlička "toho hodně přečetl a změnil jsem názor.". Překládám: nemám žádnou zkušenost, ale hodně o problému teoreticky vím z učebnic.
A jak známo, v teorii funguje vše a vždy perfektně.
Uživatel Kosik napsal:
xxXX
Opět jedna perlička "toho hodně přečetl a změnil jsem názor.". Překládám: nemám žádnou zkušenost, ale hodně o problému teoreticky vím z učebnic.
A jak známo, v teorii funguje vše a vždy perfektně.
Uživatel Josef Tětek napsal:...
Dnes se pedagogika soustředila na ty, co se učí špatně (postižení) a zanedbává ty ostatní, které vlastně brzdí. Je to drahé a neefektivní, což vyhovuje celém průmyslu kolem "vzdělávání". Tak jak je to dnes nastavené (povinná docházka a není možné nezaplatit i když je výsledek bídný) je vlastně cílem trvalý neúspěch. Potom se lépe zdůvodní drahé reformy
O nic nejde.
Rozhodujícím faktorem je to, zda je škola schopná poskytnout vhodné podmínky k procesu poznávání a zda je žák/student schopný se v jejím kolektivu učit.
To, zda je škola domácí, soukromá nebo státní je vedlejší.
Uživatel Central Scrutinizer napsal:O nic nejde.
Rozhodujícím faktorem je to, zda je škola schopná poskytnout vhodné podmínky k procesu poznávání a zda je žák/student schopný se v jejím kolektivu učit.
To, zda je škola domácí, soukromá nebo státní je vedlejší.
Tak si to zkus přečíst ještě jednou. O tom to totiž vůbec není. Ale co taky od tebe chtít..
Uživatel Central Scrutinizer napsal:...
Tak si to zkus přečíst ještě jednou. O tom to totiž vůbec není. Ale co taky od tebe chtít..
Uživatel Tomáš Fiala napsal:
XXxx
Pokud současný problém vzdělávacího procesu je, pak je to právě v tom - přečetl jsem si.
Již mnohokrát jsem si osvědčil, že přečíst je jen nepatrné procento výsledku. Právě z těchto důvodů mi vadí ono BY BYLO, v anarchokap JE vše lepší. A nakonec i veškerá moudra zde hlásaná.
Komunismus je v knížkách překrásný, stejně jak ona smluvní svoboda, svobodná měna a mnoho, mnoho jiných v knížkách plně funkčních představ.
Velký kulový v realitě ona knižní teorie nefunguje.
Uživatel Tomáš Fiala napsal:...
Pokud budete pokračovat v tom náhlém tykání, zase Vás strčím na 7 dní na led
Můj pocit ze školství.
1-3 třída, vše je v pořádku. Děti se učí číst psát a počítat a skoro všechny děti se naučí číst psát a počítat. A potom přijde problém, jakmile děti umí číst, tak už si o všem jen čtou.
To co se dneska učí jsou vědomosti. To co je potřeba pro život jsou schopnosti. Čtení a psaní jsou typické schopnosti.
Ve škole by děti měli daleko víc "pracovat" sami tvořit a řešit úkoly nejrůznějšího typu. V zeměpisu naplánovat týdení poznávací zájezd, v dějepisu vytvoři divadelní hru podle skutečné události, atd.
Uživatel Central Scrutinizer napsal:...
Abyste se nezbláznil náfuko. Tady jste na netové diskusi. Ne na odpoledním čaji u Guta-Jarkovského. Navíc občas předpokládám, že je Vám nějakých 8-10 let. Zhruba tak v tom věku člověk není schopen udržet v hlavě téma a osnovu projevu a učí se to v hodinách slohu... Takže znova. Tenhle článek není o majetkoprávní formě, kterou je poskytováno vzdělání. Pokud byste si ten článek přečetl ještě jednou, možná by se Vám podařilo konečně jednou zplodit něco k věci
Uživatel Tomáš Fiala napsal:...
PO
(Za 7
Uživatel Central Scrutinizer napsal:...
Nezapomeňte si vzít plíny :-))
Uživatel HynekRk napsal:
XXxx
opruzismus sem, neopruzismus tam, ono je to vcelku jedno. Vzhůru k opakování starých chyb, hlavně ta "svobodná volby ve výuce"
Uživatel Josef Tětek napsal:...
Přesně tohle jsem si ještě před dvěma měsícema myslel taky. Ale za tu dobu jsem toho hodně přečetl a změnil jsem názor.
Když jsem o tom slyšel poprvé, tak jsem si myslel, že je to nesmysl a že to nemže fungovat, ale postupně, po přečtení mnoha materiálů jsem to pochopil a začalo to opravdu dávat smysl. :
Uživatel O´ Pruz napsal:...
Jakýkoli vzdělávací proces se týká nějakého "dozvěděl jsem se/přišel jsem na něco". V civilizacích, které si osvojily záznam vědomostí pomocí písma se tento proces z určité části týká právě formy "přečetl jsem, si". Nemám ani trochu tušení, proč bych tuto formu nabývání zaznamenaných vědomostí měl zatracovat. Nějak nechápu, co rozporujete tím, že člověk má nějakou znalost získanou četbou a neověřenou prakticky. Co je na tom divného? Přečtu-li si pojednání o konstrukci, fungování a účinku vodíkové bomby, nebudu to brát vážně, dokud to neověřím prakticky? Že to udělal někdo jiný přede mnou, takže to jsou platná fakta? No ale to s tou svobodnou zdola vzniklou společností v tom případě platí totéž. Viz níže.
V ancapových i komunistických teoriích je samozřejmě vše lepší. To je přeci nesmysl, chtít něco vytvářet k horšímu. Otázka je, čím že je ono "lepší" podpíráno. Komunismus nebo jakékoli jiné formy kolektivistické společnosti mě nezajímají. To jsou teorie postavené na násilí a nesvobodě, tudíž je mi jedno, jak jsou vystavěny teoreticky.
Vtip je v tom, že společnost vzniklá naprosto komplexně zdola, bez nějakých pokusů ji shora řídit je až na pár posledních "chvil" naprosto standardním způsobem fungování společnosti. Bohužel těch posledních pár chvil trvá několik století, v některých případech 1-2 tisíciletí, takže jsme ztratili zkušenost s takovým fungováním společnosti. Všechna tato shora řízená společenství spolehlivě hynou. Mě ovšem daleko víc, než to, jestli my dva se shodnem trápí jedna věc. Proč ti, kteří nechtějí svobodu, si ji nezařídí mezi sebou? Proč ke svému štěstí potřebují do té nesvobody nahnat všechny? Já totiž odmítám zvrácenou teorii, že nejdřív mám někomu zaplatit jeho školství a teprve potom si s tím zbytkem, který je mi milostivě ponechán, můžu "svobodně" zorganizovat něco sám. To mi nějak nesedí. To neberte osobně. Já to použil jen jako příklad, když už jsme pod článkem o vzdělávání
Uživatel To,áš Fiala napsal:...
Pár tisíciletí vám tam uteklo. Co třeba starý egypt, čína, mezopotámie? To je mnohem déle než 1 - 2 tisíce let, natož pár století. Pokud se počátek civilizace spojuje se vznikem těchto starých civilizací, o kterých víme, že byly hierarchické (existoval tam jednoznačně stát ve formě, která odpovídala tehdejším možnostem) pak váš výrok je zjevně nepravdivý.
Ta vaše poslední "chvíle" je doba od samotného vzniku civlizace až dodnes.
Když už se na historii odvoláváte, asi by bylo dobré ji alespoň trošku znát. Já nejsem žádnej historik a dějepis mě nikdy moc nebavil ale tvrzení že stát je 2000 starý výmysl bije do očí i mě
Uživatel Jan napsal:...
Já žiju v tomhle regionu - v Evropě. Tady žádný stát s výjimkou Starého Říma nemá tradici delší než něco málo přes 1 tisíciletí. Naše současnost nemá žádné, ani zprostředkované kořeny v Mezopotámii nebo starém Egyptě. Proto jsem uváděl ten časový interval. Ale když už jste narazil na tu Čínu. Zajímavé je, že velkého rozmachu dosahuje v posledních 30 letech, tedy v období, kdy byl (alespoň v ekonomice) dost značně opuštěn státní dirigismus
Uživatel Jan napsal:...
Já žiju v tomhle regionu - v Evropě. Tady žádný stát s výjimkou Starého Říma nemá tradici delší než něco málo přes 1 tisíciletí. Naše současnost nemá žádné, ani zprostředkované kořeny v Mezopotámii nebo starém Egyptě. Proto jsem uváděl ten časový interval. Ale když už jste narazil na tu Čínu. Zajímavé je, že velkého rozmachu dosahuje v posledních 30 letech, tedy v období, kdy byl (alespoň v ekonomice) dost značně opuštěn státní dirigismus
Uživatel Tomáš Fiala napsal:...
Čína dosahovala docela pozoruhodného rozkvětu i v době minulé, a to zpravidla v době nepřítomnosti silné centrální vlády (období Jara a podzimu, Válčících států atp.) případně slabé centrílní vlády (Sungská říše), alespoň v dějinách Číny z edice Stručná historie států (od Libri) mi to docela takhle vycházelo. K těm státům v Evropě, tak ještě existovaly městské řecké státy. Nejstarší pak byla minojská civilizace, ale jestli to byl skutečný stát(y) nebo ne, to těžko říci. Starší než Řím jsou ještě Etruskové, což byla vcelku svobodomyslná civilizace, něco na úrovni konfederace měst a nikoliv jednotný stát. No pak jsou zde ještě staří Sardové (Malorčané) (nuraghy, taljoty atp.), tak o těch si vůbec nemyslím, že to byly nějaké státní útvary. Ale i na našem území by jsme se setkali s pokročilejšími civilizacemi v době před vznikem států (popelnicových polí, halštatská, řivnáčská atp.). Rozhodně civilizace se nepočíná se začátkem států a stát pro ni není ani nutný
Uživatel Tomáš Fiala napsal:...
Před Římem tu bylo minimálně ještě Řecko, což je pořád Evropa a stát.
Co se týče Číny za prvé já jsem nikdy netvrdil, že čím tvrdší diktát státu tím lépe. Takže tato vaše roztomilá poznámka je úplně irelevantní.
Za druhé vaše iluze o číně je dost romantická. Čínská komunistická strana stále řídí čínskou ekonomiku víc než jakákoliv západní země. Stačí se podívat, kolik velkých (a úspěšných) čínských firem je vlastněno/řízeno státem
Již mnohokrát jsem si osvědčil, že přečíst je jen nepatrné procento výsledku. Právě z těchto důvodů mi vadí ono BY BYLO, v anarchokap JE vše lepší. A nakonec i veškerá moudra zde hlásaná.
Komunismus je v knížkách překrásný, stejně jak ona smluvní svoboda, svobodná měna a mnoho, mnoho jiných v knížkách plně funkčních představ.
Velký kulový v realitě ona knižní teorie nefunguje.
Uživatel O´ Pruz napsal:...
My, zapšklí ankapteoretici, bychom vám všem rádi dokázali svoje teorie i experimentálně. Jenže jsou tu různí dirigisté, sociální inženýři a jiní opruzové, kteří nám zakazují provádět experimenty. V případě vzdělávání mládeže zejména zákonem č. 561/2004 Sb. Proto holt musíme často argumentovat jen v teoretické rovině.
Ale potěším vás, minimálně v mém oboru to svobodné učení funguje i v praxi. Je to IT, jeden z mála oborů, které státní škodná (zatím) nestihla pořádně sešněrovat.
Ujišťuji vás, že veškeré znalosti, které ve své práci používám, jsem se naučil samostatně. Z knih, z internetu, vlastním pokus-omylem, bez jakýchkoliv školních osnov. Pravda, na matfyzu jsem absolvoval asi tři důležité informatické přednášky, ale ty jsem si zvolil svobodně, mimo svůj studijní plán (studoval jsem matematiku a ekonometrii, nikoliv informatiku). Všichni dobří programátoři, s nimiž jsem se potkal, na tom jsou stejně. Ti, kteří se učili programovat pouze v rámci školní výuky - ti jsou nanejvýš průměrní.
Možná i proto je mezi informatiky tolik libertariánů, pirátů, anarchistů a jiné protistátní svoloče :-
Uživatel O´ Pruz napsal:...
My, zapšklí ankapteoretici, bychom vám všem rádi dokázali svoje teorie i experimentálně. Jenže jsou tu různí dirigisté, sociální inženýři a jiní opruzové, kteří nám zakazují provádět experimenty. V případě vzdělávání mládeže zejména zákonem č. 561/2004 Sb. Proto holt musíme často argumentovat jen v teoretické rovině.
Ale potěším vás, minimálně v mém oboru to svobodné učení funguje i v praxi. Je to IT, jeden z mála oborů, které státní škodná (zatím) nestihla pořádně sešněrovat.
Ujišťuji vás, že veškeré znalosti, které ve své práci používám, jsem se naučil samostatně. Z knih, z internetu, vlastním pokus-omylem, bez jakýchkoliv školních osnov. Pravda, na matfyzu jsem absolvoval asi tři důležité informatické přednášky, ale ty jsem si zvolil svobodně, mimo svůj studijní plán (studoval jsem matematiku a ekonometrii, nikoliv informatiku). Všichni dobří programátoři, s nimiž jsem se potkal, na tom jsou stejně. Ti, kteří se učili programovat pouze v rámci školní výuky - ti jsou nanejvýš průměrní.
Možná i proto je mezi informatiky tolik libertariánů, pirátů, anarchistů a jiné protistátní svoloče :-)
Uživatel Robert-Antonio napsal:...
Taky jsem si všiml že tyto ideologie jsou oblíbené mezi programátory (a ekonomy). Jistě budete souhlasit, že mezi sociology a filosofy jsou oblíbené zase úplně jiné (opačné) ideologie.
To podle mě svědčí pouze o tom, že všechny tyto ideologie vyžadují od svých přivrženců velmi omezený rozhled a velkou míru krátkozrakosti.
Taky jsem si všiml že tyto ideologie jsou oblíbené mezi programátory (a ekonomy). Jistě budete souhlasit, že mezi sociology a filosofy jsou oblíbené zase úplně jiné (opačné) ideologie.
To podle mě svědčí pouze o tom, že všechny tyto ideologie vyžadují od svých přivrženců velmi omezený rozhled a velkou míru krátkozrakosti.
Uživatel Jan napsal:...
Zajisté, krátkozrakost a omezený rozhled je u sociologů a filosofů běžným zjevem, čest výjimkám. Kontrolní otázka za sto bodů: Která skupina si vydělává na svůj chléb především v akademické sféře a která skupina naopak v soukromé sféře a "běžném životě"? A která z obou skupin je tedy více teoretická a odtržená od reality?
:-)
Programátoři? V jakém smyslu?
Myslíte tím sociální "programátory", nebo IT odborníky?
Uživatel Central Scrutinizer napsal:...
WTF? Co je to "sociální programátor"?
Zajímavý článek, se kterým souhlasím jen částečně. Jsou některé věci, které se děti samy od sebe nenaučí, případně jen velice neefektivně (základy matematiky, přírodních věd, ekonomie...).
Uživatel Josef Tětek napsal:...
To je s prominutím hloupost. Ve čtyřech letech jsem se naučil číst a částečně psát, v pěti počítat a než jsem dorostl škole uměl jsem sčítat, odčítat násobit (i víceciferná čísla) a dělit (stejně jako násobení pomocí školního algoritmu). Do toho jsem četl knihy o fyzice a historii a přestože jsem ne všemu rozumněl, zvládnul jsem v deváté třídě Fyziku od Hollidaye, Walkera a Roesnicka. V prváku na gymplu jsem zvládnul první knížku od Jarníka, ale už tehdy bylo cítit, že mi spousta pro mne naprosto nezajímavých věcí ve škole brala chuť do zkoumání toho, co mě bavilo. Jarník se opravdu nedá číst v autobuse po cestě domů, proto jsem další knihy nedočetl. Dějepis mě zajímal, ale ne biflování se dat a králů nazpaměť, stejně tak biologie a psychologie. Postupoval jsem podle intuitivního klíče, kdy jsem prostě někde narazil na derivace a vzal jsem si knihu o derivacích (klidně učebnici), narazil jsem na něco z elektriky, tak jsem se zeptal elektrikáře, nechápal jsem něco o autech, zeptal jsem se člověka, který jim rozuměl. S postupem času se ale člověk musí studiu dané věci věnovat na sto procent, ale to nejde, když vám přes sedm hodin ze dne zabere škola, kde jsem v naprosté většině hodin trpěl nudou.
Stačila by mi škola jako budova s knihovnou, internetem, tělocvičnou a pár učiteli, kteří by byli k dispozici pro dotazy.
Uživatel Tomáš Fiala napsal:
XXxx
Pokud současný problém vzdělávacího procesu je, pak je to právě v tom - přečetl jsem si.
Již mnohokrát jsem si osvědčil, že přečíst je jen nepatrné procento výsledku. Právě z těchto důvodů mi vadí ono BY BYLO, v anarchokap JE vše lepší. A nakonec i veškerá moudra zde hlásaná.
Komunismus je v knížkách překrásný, stejně jak ona smluvní svoboda, svobodná měna a mnoho, mnoho jiných v knížkách plně funkčních představ.
Velký kulový v realitě ona knižní teorie nefunguje.