Mises.cz

Mises.cz

Komentáře k článku Valve. Firma, kde nejsou šéfové

přidat komentář zpět na článek

Tibor Mach

Super článek

Moc pěkné. Valve je mi dlouhodobě moc sympatická firma (a to jsem ani nevěděl, že je takhle organizovaná). Myslím ale že momentálně největší zdroj příjmů nebudou pro ně ani tak jejich vlastní hry, jak spíš provozování platformy Steam. A co je mi hodně sympatické je, že teď rozjíždí Steam OS, herní konzoli s operačním systémem postaveným na linuxu a Valve aktivně podporuje vývoj PC her pro linux...díky čemuž se jich poslední rok nebo dva (a taky je to dané tím, že spousta nových her se rozjíždí přes kickstarter, kde opět vývojáři často sází i na podporu linuxu) objevuje čím dál víc. Podle mě Microsoft by se víc než Applu měl bát Valve.

Tomáš Muller

DRM

Od článku o Valve na Mises.cz bych nečekal nic jiného, než tvrdou kritiku DRM.
Pro připomenutí: Pokud si koupíte hru na Steam, nevlastníte ji, pouze získáte licenci k jejímu hraní, která může být ze strany Valve kdykoli vypovězena. Pro hraní také musíte být připojeni k Internetu. Čili, nemůžete svobodně používat produkt, za který jste zaplatili. Potom výrok Newella citovaný v článku: „klíčem k úspěchu je sledovat, kam vás vedou samotní zákazníci.“ je z jeho strany lež, protože Valve naopak vede zákazníky, kde je chce mít sama.

Tibor Mach

Re: DRM

Uživatel Tomáš Muller napsal:

Od článku o Valve na Mises.cz bych nečekal nic jiného, než tvrdou kritiku DRM.
Pro připomenutí: Pokud si koupíte hru na Steam, nevlastníte ji, pouze získáte licenci k jejímu hraní, která může být ze strany Valve kdykoli vypovězena. Pro hraní také musíte být připojeni k Internetu. Čili, nemůžete svobodně používat produkt, za který jste zaplatili. Potom výrok Newella citovaný v článku: „klíčem k úspěchu je sledovat, kam vás vedou samotní zákazníci.“ je z jeho strany lež, protože Valve naopak vede zákazníky, kde je chce mít sama.


Jedna věc je soudit se o práva na intelektuální vlastnictví, druhá je chytře zabezpečit svůj software tak, abych mohl mít přehled o tom, kdo ho koupil a kdo ne. To první vyžaduje nějakou agenturu, která ta práva vynucuje, to druhé nikoliv a přitom to ve výsledku pomáhá přetvořit de facto veřejný statek (u software bez DRM nemám šanci kontrolovat kdo konzumuje můj produkt) na soukromý. Takže zatímco to první (IP) je přinejmenším diskutabilní a v dnešní podobě jednoznačně špatné ( http://www.smbc-comics.com/comics/20140529.png :) ), to druhé (DRM) je ok...je to vystavené tržní konkurenci softwaru bez DRM a financovaného jiným způsobem a nemá to žádná zvláštní privilegia (ne samo o sobě když si odmyslím IP...které ale k tomu aby DRM fungovalo není nutně potřeba).

Nefunguje to 100%, ale fakt je, že dneska jsou PC hry i díky platformám jako je Steam o dost levnější a současně jejich crackování zdlouhavější než dřív...navíc si s crackem může člověk krásně nainstalovat nějaký spyware nebo bitcoin miner nebo cokoliv, co autor cracku přidá a "zapomene" se o tom zmínit v readme. Takže i jen z čistě pragmatického hlediska si radši zaplatím pár dolarů za hru ze steamu (nebo gog.com, kteří jsou DRM free) než riskovat malware.
přidat komentář zpět na článek

Uživatelské menu

Login:
Heslo:
zapamatovat si mě
Nemáte zde účet?
Zaregistrujte se!
RSS feed
Atom feed